Jeg vet ikke helt hva jeg spør om. Kanskje mest ute etter andres opplevelser og erfaringer med lignende problemer. Jeg føler meg veldig alene i dette.
Har en sønn på 25 som fikk diagnosen ADD som 10åring. Han fikk medisiner for dette, og kom seg greit nok igjennom skolegangen. Han var en morsom og fin gutt. Med masse venner.
På videregående tok han medisiner veldig sporadisk pga bivirkninger han syntes var veldig vanskelig. Han hatet hvert sekund av de to årene han gikk der, og begynte å røyke en del hasj. Han følte aldri at han passet inn, og begynte å slite. Jeg var aldri klar over hvor ille det faktisk var. Dessverre.
Så kom en periode med tyngre rus. Han mistet lappen, og var nå i fritt fall. Narkogjeld, angstanfall, paranoia osv
Alt dette mens han fremdeles bodde hjemme. Det endte med at vi måtte hive han ut.
Dette har gått hardt utover min egen helse, hvor jeg har vært utbrent og skikkelig dårlig tre ganger i løpet av de siste 10 årene. Jeg er fremdeles ikke bra.
Og nå har han bodd for seg selv i 2 år. Det går for så vidt greit. Men han klarer ikke å stå i en jobb over lengre tid. Økonomien hans er ikke bra. Han har måttet få hjelp av NAV i lengre tid for å overleve, noe som i seg selv nesten er en jobb for å forstå regler, søknader osv. Noe han må ha hjelp til.
Han fikser rett og slett ikke voksenlivet. Og sliter med angst og depresjon i tillegg til ADD.
Min samboer har hjulpet han med å få orden på økonomien, slik at det er i orden nå. Med hans egne penger.
En i familien har gitt han jobb, men han klarer ikke å fungere i den. Så nå er han sykemeldt.
Han ønsker nå å forsøke medisiner igjen, og etter eget ønske har vi blitt med til fastlege ang dette. De henviste raskt til DPS (han har vært inne der flere ganger før også).
Han møtte opp til første timen, og etter det har han ikke svart på henvendelsene deres. De har da naturligvis avsluttet saken og vurderer det dit at han ikke ønsker hjelp.
Mens til meg sier han at han ikke forstår hvorfor de avviser han, og er rasende fordi han ikke får hjelp.
Jeg holder snart på å bli sprø, og kjenner det er veldig vanskelig å snakke med han. Det blir bare krangling med en gang. Jeg har forsøkt å holde avstand, og et annet familiemedlem har “tatt over” det å snakke med han og følge han opp.
Det er ekstra vondt fordi han er mitt eneste barn, og jeg har så enorm skyldfølelse etter mange år med krangling og skriking. Jeg har aldri forstått han fullt ut, og det får jeg også høre ofte.
Han har ikke så mange andre enn meg og min samboer. Pappaen hans har trukket seg helt ut av livet hans etter det ble oppdaget at han hadde rusproblemer. Så jeg har stått i alt dette alene.
Han er også til tider veldig ufin med meg, og er veldig sint.
Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. For jeg skjønner at jeg ikke får gjort noe så lenge han ikke vil selv.
Men det er umulig å skru av tanker og bekymringer, og de siste to månedene har jeg ikke fungert så bra selv. Jeg har blitt ganske deprimert selv, og ser ikke glede i noe lenger.
Er det noen andre som har noen råd eller peptalk, hva som helst egentlig.
Jeg føler jeg sliter ut alle rundt meg med dette også, som heller ikke er noen god følelse.