Sønnen min i slutten av tenårene sliter psykisk og det virker som om han har gitt opp livet. Han er innimellom sint og innimellom bortimot følelsesløs. Drikker også innimellom mye. Har i det siste også begynt å være en del hjemme fra jobb. Han sier han ikke bryr seg om noe og har også snakket om/truet med selvmord. Vi har prøvd alt vi kan for å hjelpe ham her hjemme. Vi har prøvd å snakke med ham om det som plager ham, men kommer ikke gjennom. Vi har gitt masse kjærlighet og omsorg. Vi har gått på eggeskall og gjort alt vi kan for at han skal ha det så bra som mulig. Vi har prøvd tøff kjærlighet. Ingenting fungerer. Vi har bedt ham gå til legen for å få hjelp, men det vil han ikke. Vi har «truet» med tvangshjelp, men da truer han tilbake med at om vi prøver å skaffe hjelp så tar han livet av seg. Jeg er livredd for å miste ham enten ved at han gjør alvor av disse truslene eller at han vender oss ryggen. Men vi er også dødsslitne av å ha det sånn samtidig som vi også skal ta oss av hans søsken. Er det noen her som har stått i samme situasjon som kan gi oss tips eller råd om hva vi skal gjøre?
Kanskje dere burde snakke med noen profesjonelle om det, om hva dere kan/skal gjøre? At dere selv får hjelp med det, hvis han ikke vil ta imot hjelp?
Og noen ganger må man også bare la dem få finne ut av ting selv, at hvis dere viser at dere er tilgjengelig for han uten å mase på han, og uten å legge noe press på han. Jeg skjønner hvis det ikke er noe lett, men man trenger også å gi slipp på dem, la dem få gå på trynet og finne ut av det selv, vise at man stoler på dem. Jeg vet ikke om det er det riktige for sønnen deres nå, men det virker som dere har prøvd alt annet dere kunne komme på. Men ikke snu ryggen til han, bare fortell han at dere er der for han hvis han vil ha hjelp av dere. Gi sånn tydelig beskjed om hvor dere står, og at dere ønsker han godt.
Det virker som det er en del trusler frem og tilbake imellom dere, og jeg tenker at det ikke er særlig bra. Trusler bruker man gjerne fordi man ønsker at noen skal gjøre noe, uten at man trenger å gjøre det man truer med, men det er ikke noe godt virkemiddel.
Hvis dere er veldig stresset og redd for han, kan det også bare få han til å trekke seg mer inni seg selv.
Jeg har ikke noe annet råd til dere, enn at dere selv søker hjelp med dette. Det tror jeg er det beste rådet jeg kan gi dere.