Jeg er pårørende til en mann midt i livet som sliter med nedstemthet/depresjon etter et par år med motgang på flere fronter - blant annet i vårt langvarige forhold.
Jeg har lenge opplevd det som problematisk at han ikke ønsker å snakke med meg om problemene sine. Han vil bare “lesse sand oppå alt” og vente på at alt skal gå over av seg selv. Han innser at jeg ønsker å komme til bunns i ting, men sier at han ikke har kapasitet til dette - selv om han ser at det tynger meg.
Lenge har dette vært hovedproblemet vårt, men vi har opprettholdt nærhet på andre måter i form av kos, klem og sex. Men alt dette har det gradvis blitt mindre og mindre av. Jeg får ikke lenger noen “ekte” klem, han tar ikke på meg uoppfordret og viser ingen initiativ til kos eller sex. Til å begynne med adresserte jeg bare kosen, fordi det føles svært rart at en som alltid har dasket meg på rompa eller holdt rundt meg hvis vi feks er på kjøkkenet sammen, nå ikke gjør noe slik. Jeg har sagt at jeg savner nærheten, at han feks holder armene ut mot meg når han ligger i sofaen for å få en klem osv osv. Svaret jeg har fått i flere mnd er at han ikke føler for å gi noe kos for tiden.
Og de siste vel 2 mnd er også sexen borte. Vi har i periodevis hatt mye sex og kos, men nå er det helt borte. Han vil såvidt stryke meg på armen når vi ligger i sengen og jeg får ingen reaksjon hvis jeg forsiktig “prøver meg”. Når jeg spør hvorfor han ikke vil ha sex, så vet han ikke.
Samboeren min vil ikke vedkjenne seg at han er deprimert, og han vil ikke forsøke å gjøre noe med problemene. Han vil la det gå seg til… Jeg har prøvd å snakke, å ikke snakke, å være nær, å trekke meg unna - you name it. Uten noen effekt. Selv ikke på direkte spørsmål kan han svare på hva han vil ha fra meg eller ikke.
Jeg kan godt forstå at man i perioder ikke ønsker sex eller nærhet, men jeg sliter med at han ser ut til å ikke bry seg om at dette sliter på meg. Jeg kunne tenkt meg at han beroliget meg med ord som at “jeg synes du er flott, men jeg orker ikke nærhet akkurat nå” etc. Jeg blir fryktelig usikker når jeg ikke aner om det er jeg som er problemet, altså om han plutselig ikke finner meg attraktiv lenger osv. Jeg har spurt direkte om dette også, uten noe godt svar.
Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. For meg er nærhet og sex viktige deler av det å ha en partner, og dessverre noe jeg trenger for å føle meg ok i meg selv. Dette vet han, men later ikke til å bry seg nevneverdig. Jeg savner livet slik det var før, da han tok på meg med pasjon og smilte og viste med hele seg at jeg var viktig for han. Jeg savner nærheten og jeg savner sexen. Og jeg blir egentlig ganske forbanna over at han bare skal vente og se. Og ikke forsøke en gang.
På den andre siden har jeg forståelse for at han må heales i sitt eget tempo og at jeg ikke kan gjøre det for han.
Jeg jobber mye med meg selv, som dessverre alltid har trengt mye bekreftelse fra andre for å føle meg verdt noe. Feks gjennom sex. Jeg føler at jeg blir stadig bedre til å selv bekrefte min egenverdi, etter mange tiår med nedsnakking av meg selv. Men jeg sliter veldig med at jeg føler meg mutters alene i dette forholdet. Ikke kan vi snakke sammen om viktige ting, ikke finner vi på noe sammen og ikke er vi fysisk nære. Hva er det igjen da? Hvor lenge bør jeg vente? Er det noe annet jeg kan gjøre? Jeg aner virkelig ikke.