Jeg har slitet psykisk siden jeg var 10 år. De siste 3 årene har vært de verste. Trodde endelig at ting skulle bli bedre siden jeg hadde et par måneder hvor ting var bra. Nå er jeg tilbake i depresjonen, værre en noen gang. Det føles annerledes ut denne gangen enn de andre, og jeg er redd for at jeg ikke klarer å vinne kampen mot mitt eget hode denne gangen. Har ikke hatt behandler på BUP på 5 måneder, men skal ha første time på DPS om noen dager. Da blir det fullt kjør med ny utredning, for tydeligvis selvom det har gått flere år, så klarer de ikke finne ut av hva som er galt med meg.
Aner ikke hva jeg skal gjøre. Hver dag er en kamp og jeg har ikke mer å gi. Prøver å ikke relapse med selvskading, og tankene om å ta livet mitt er uutholdelige.
Vet ikke hva annet jeg skal gjøre så skriver her.
Aner ikke hva jeg håper på, men det er verdt et forsøk.
Hvis de etter kort tid på DPS vil ha deg inn i grupper, så prøv å ikke vær altfor skeptisk… Jeg var meget skeptisk i starten, men angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det.
Var utrolig nyttig å få brukt det som testarena hvor man kan utforske andres reaksjoner og få ærlige tilbakemeldinger. I hverdagen antar man mye og ender opp med å praktisere dårlig mentalisering fordi man ikke vil kommunisere/bekrefte ting med ukjente. Det er kjempenyttig å ha en fri plass kunne gjøre det. Man kan lære mye av de andre ved å være åpen og er en god plass å øve seg på å lytte til sine egne behov og fortelle andre hva de er og dermed øke selvrespekten. Ønsker deg lykke til. Hvis du trenger noen å slenge en melding til iblant er det bare å gjøre det.
Når ting er på sitt verste, prøv å avled det med et eller annet. Spill, gå en tur, ta deg et glass vann og se ut vinduet… Det er utrolig hvor fort hjernen kan miste grepet over panikken når du avleder fokuset. På sikt kan du observere tankene litt med avstand og la de passere i stedet for å la de ta over deg totalt.
Tusen takk for svar og gode råd!
Jeg gikk i DBT gruppe i 1 år på BUP og likte det veldig godt. Er positiv til gruppebehandling så håper på at jeg blir tilbudt det på DPS også.
For nå så skal jeg prøve å komme meg gjennom helgen. Har samtale med psykisk helsearbeider i bydelen i morgen, så håper det hjelper.
Høres kjempebra ut. Jeg kjenner at jeg ønsker deg genuint lykke til!
Tilbudet om å slenge over meldinger om hvordan det har gått eller hvis du senere bare trenger å dumpe tanker et sted står fullt vedlike.
Tusen takk! Setter veldig stor pris på det :)