En venn av meg tok livet sitt for noen dager siden - på videochat med meg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette.
Har selv slitt med psyken i alle år, og også vært der vennen min var, men har klart å komme meg ut av den verste håpløsheten. Men med min allerede svekkede psyke, og ikke noe støttesystem så vet jeg ikke hvordan jeg skal takle og sørge over tapet av min venn og traumet med å se på at det skjer uten å kunne gjøre noe for å hjelpe.
De rundt meg forstår ikke helt, og unngår heller temaet og later som alt er fint og normalt. Og jeg står på en terskel hvor jeg er blitt merket som for frisk for DPS og kommunal psykisk helsehjelp, men for syk til å få hjelp hos bare fastlege. Så jeg står uten noe form for støttesystem akkurat nå.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle denne situasjonen.
Hvor i landet bor du?
Bor i finnmark
Får du ikke hjelp fra fastlegen i denne situasjonen bør du kontakte Pasientombudet. Det er nok for langt å reise for meg helt til Finnmark for å hjelpe deg. Prøv å nyte den fantastiske naturen du har rundt deg, så kan du kanskje få penset tankene over på noe annet for en periode.
Jeg er forundret over at du ikke får psykisk helsehjelp i den situasjonen du er i, er du sikker på at du er ærlig ovenfor fastlegen om hvordan du egentlig har det?
Sorg tar tid, uansett støtteapparat du har rundt deg.
Ellers er det imidlertid viktig at du ikke påtar deg ansvar for en avgjørelse noen andre selv tok for seg selv. Da bærer man fort hele verden rundt seg på skuldrene.
Jeg var veldig ærlig om situasjonen min da jeg traff han på tirsdag. Men han mente at dette var for intenst til at han kunne være god nok støtte for meg. Bor på et veldig lite tettsted, så han ringte opp til DPS borti gaten og spurte om det var noe de kunne hjelpe med. De sa at med mindre det er fare for liv og helse så kan ikke de ta meg inn utenom den vanlige prosessen, og at ventetiden er på ca 3 måneder her. Ble anbefalt om å kontakte psykisk helsehjelp i kommunen, så vi ringte dit, men de har ikke ressurser, og der ble jeg anbefalt å søke om hjelp privat eller oppsøke presten i kommunen.
Snakket med presten på onsdag, og selv om han er en veldig hyggelig mann som er god å prate med, så frykter jeg at det ikke er nok. Det hjelper å snakke om det der og da, men jeg blir sittende uten noen verktøy for å takle dette på egenhånd på nattestid.
Har bedt legen om å henvise meg til psykisk helsehjelp i byen, venter på svar fra det.
Dette bør rapporteres til Statsforvalteren. Hvilket legekontor er det snakk om her?
Vil ikke oppgi legekontor da dette vil føre til at man da lett finner ut av hvem jeg er (snakk om rundt 2000 i hele kommunen). Men har ikke hørt om statsforvalteren tidlige og etter å ha sett på siden deres så blir de definitivt kontaktet.
Dette høres bare paranoid ut, eller så er du feilinformert. Hvordan skal noen finne ut at det er deg det handler om?
Jeg er ikke paranoid, men vet å ta forsiktighetsregler når man er på nettet generelt. Synes nå ikke det å ikke ville oppgi hvilken kommune man bor i og hvilket legekontor man bruker er paranoid.
Det er heller ikke informasjon som er nødvendig for folk å vite for å kunne gi råd om en situasjon.
Det du beskriver er et velkjent fenomén, som ikke er unikt for stedet du bor. I slike tilfeller kan det ofte hjelpe at folk utenfra blander seg inn, om ikke annet for å få fortgang i prosessene. Det du har opplevd er så alvorlig at du burde fått akuttime hos fastlegen umiddelbart. Det er fastlegens problem dersom h*n ikke kan gi deg noen form for oppfølging etter det du har vært gjennom. Du skal ikke sitte med dette ansvaret alene.
Jeg er helt enig i at ansvaret ikke er mitt å sitte med alene. Jeg har planer om å ringe statsforvalteren i morgen, og også sende inn en ordentlig klage. Legen er desverre kjent for å være vanskelig og burde egentlig ikke vært i den jobben h’n er i (h’n har flere ganger brutt loven), så har håp om at da kanskje statsforvalteren allerede har noe informasjon om h’n hos de sånn at klagen blir gående gjennom fort.
Har ikke måttet ta tak i slike ting før, da jeg er nyflyttet til området og hadde en veldig god fastlege tidligere. Så visste ikke om steder som statsforvalter der man kan klage.