Når får man svar?

Hei.

Jeg har vært inn og ut av DPS, innleggelser på psykiatrisk sykehus osv bla bla
Jeg er ganske desperat nå når jeg har blitt dårlig igjen..

Jeg ba om hjelp av fastlegen og hun sendte ny henvisning til DPS og hun sa rett ut at hun var 100% sikker på at jeg ville få godkjent henvisningen og at hun nesten kunne love meg det.
Men så kom avslaget, og det var hardt å ta innover seg når livet henger i en tynn tråd atter igjen i tillegg til at fastlegen satt å lovet meg at jeg skulle få hjelp.

Jeg sliter med PTSD, bipolar lidelse med psykostiske episoder og sterk angst
Jeg trenger hjelp men er redd jeg ikke får.

Når DPS skrev meg ut sist gang så de at de ikke kunne tilby meg mer for ingenting så ut til å gi noe effekt og de sa rett ut at det ikke er sikkert at jeg vil få det noe bedre..
Greit at ærlighet varer lengst men syns ikke de trengte å si det på den måten.

Jeg har nå søkt meg inn på oppfølgingstjenesten i kommunen min men lurer på om noen vet når jeg får svar derfra, det har gått en uke og jeg blir bare dårligere og dårligere.
Jeg er redd for at det er for sent når jeg får svaret

Så utrolig leit å høre. Det er ikke slik det burde være, at man blir gitt opp av DPS fordi man har det så vondt. Jeg skjønner at det må være en veldig vond beskjed å få, særlig når legen din har lovet at du skulle få hjelp. Men uansett en så utrolig vond beskjed å få, at man har blitt gitt opp, liksom. Jeg syns heller ikke de burde ha sagt det på den måten.

Har du vært i kontakt med psykologer som faktisk har greie på traumer? Etter min mening har de en helt annen kompetanse enn psykologer og behandlere i det offentlige gjerne har.

Jeg kan også anbefale psykomotoriske fysioterapeuter. Det er noe man kan få gjennom det offentlig, men dessverre også gjerne noe som tar litt tid. Det er også noe man må søke på selv.

Jeg skjønner at du er redd og desperat etter å finne noe som hjelper deg. Finnes det noen sånn livskrisehjelp eller noe sånt i kommunen din, hvor du kan snakke med noen umiddelbart? Jeg vet ikke hvordan det er i andre kommuner enn min egen, men det er noe jeg selv har benyttet med av flere ganger når krisen var for stor.

Selv om DPS ikke tilbyr deg mer hjelp nå, så er de pålagt til å hjelpe deg om det står om livet ditt.

Modum bad er dem som har mest kunnskaper og kompetanse om traumer her i landet. Jeg kunne selv ikke fått behandling der, men jeg fant tilfeldigvis en av behandlingsmanualene deres om traumer, og det å lese og lærer om hva traumer gjør med den, og at det faktisk finnes ting som hjelper, som kan gjøre ting om bare bitte litt lettere, var en stor lettelse for meg. Det har jo selvsagt ikke fikset alt på en gang, og alt er ikke bra nå heller, men det ble starten på en helt ny vei for meg. Og jeg er så takknemlig for alt jeg lærte fra den, og alt jeg har lært videre pga. at jeg først fant den boka.

Jeg regner med at du kan ringe på mandag og spørre når du vil få svar fra kommunen, men det kan føles lenge nok å vente til det. Det kan være så tungt å gå sånn å vente. Har du noen du kan kontakte og være noe med? Er det noe som har hjulpet deg tidligere? Noe som kan gjøre det litt mer utholdelig nå?

Jeg håper dette svaret kan være til en liten trøst.

For meg høres det ut som du ikke har møtt kompetente nok folk, og ikke at det ikke finnes folk som kan kunne hjelpe deg, for det finnes fagfolk med god traumekompetanse som også syns at de har for lite kunnskap om det i det offentlig, og som for mye behandler folk ut av en diagnose og det å putte folk i en bås, en å se på dem som folk som har det vondt, og se hva hver enkelt trenger.

For det er jo slik, at du først og fremst har det veldig vondt, og at du trenger å bli møtt med varme, forståelse og omsorg.

Hei!
Høres ut som meg dette..
Hvor i landet bor du?
Thomas

Bor i Bergen

Jeg har vært i kontakt med fler psykologer enn jeg kan telle på 2 hender, men kun igjennom BUP også ble jeg overført til DPS når jeg ble 18.

Jeg ble anbefalt av legen min en dame som er privat psykolog, men som 100% ufør så har jeg ikke råd til å betale 2000-3000 for hver time :(

Jeg har en litt umulig fastlege som ikke er så veldig behjelpelig så er vanskelig å få henne til å gjøre noe.
De eneste gangene jeg har fått hjelp er når det har gått så langt at jeg har forsøkt å ta livet mitt.

Jeg sa det rett ut til en psykolog jeg hadde på DPS at jeg kom til å ta livet mitt men han sendte meg bare hjem, jeg havnet på sykehus og deretter psykiatrisk sykehus samme dag.
Han sa bare at han ikke visste at det var så ille… men jeg sa det jo rett ut! Det står i journalen til og med på Helsenorge at hjem hadde sagt det.

Det er så fortvilende når de som liksom er spesialister er så dårlige og lite behjelpelige, det gir ikke så mye håp når de er sånn

Det er vanskelig å ha håp når jeg har vært igjennom så mange psykologer uten å få noe spesiell hjelp heller, jeg fikk god kontakt med 1 dame jeg fikk som psykolog på DPS en gang men så flyttet jeg ut av distriktet og da ble jeg kastet ut og sendt til DPS i mitt distrikt.
Selvom det bare var 10 minutter ekstra å kjøre til hun jeg hadde god kjemi med.

Jeg hadde en fastlege som ikke forsto alvoret, byttet og fikk mye bedre oppfølging. Det er det første jeg anbefaler deg å gjøre. Full støtte fra meg.

Hadde det vært så enkelt ja :)
Har stått på venteliste på ny fastlege i 2 år, alle fastlegene i området har 150 +++ folk på venteliste:(

Jeg er på plass 98 nå og på de 2 årene har jeg ikke rykket så langt frem dessverre

Av og til lurer jeg på hva dps faktisk hjelper mot. Jeg er sterkt deprimert, sosial angst osv og jeg fikk ikke hjelp. Da antok jeg at de sikkert hjelper andre typer sykdommer eller noe. Men det ser ikke ut til å stemme heller

Jeg har vært inne hos DPS fler ganger og alle gangene har jeg ikke fått komme til før jeg har prøvd å ta livet mitt, ellers har jeg fått avslag.

Så virker ikke som de gidder å gjøre noe før man går så langt eller før det er for sent for noen :(

De hjelper ikke uansett. En gang sa jeg at jeg tenkte på selvmord hver dag og når jeg skulle sove. Det eneste de var interessert i da var når jeg hadde tenkt å gjøre det. Sa ikke i nærmest fremtid da det bare fører til innleggelse og det har jeg vært gjennom også. Så etter det var hele greia ute av verden. Tror ikke de har spurt hvordan det går engang