Avslag på henvisning

Jeg fikk nettopp avslag hos dps ang mine selvmordstanker. De skrev at det ikke kommer frem moderate eller alvorlige symptomer på psykiatrisk lidelse. Er ikke selvmordstanker ille nok når jeg sa i henvisningen at jeg tenker på dette hverdag. Avslaget gjorde ting bare verre nå,har sendt inn en klage.

Samme skjedde med meg. Fikk beskjed om at psykologer jobber ikke med selvmordstanker, psykose og depresjon. Da må jeg heller søke om støttekontakt, for slike problemer er støttekontakter sitt spesialfelt

Jeg fikk beskjed om at med mindre du har vrangforestillinger så vil ikke DPS kunne hjelpe deg. Jeg sliter med mye angst, men grunnen til angsten min er reel, og ikke noe bare jeg innbiller meg om. Hadde jeg derimot hatt angst mot noe som ikke var virkelig så kunne de kanskje ha hjulpet meg.

Jeg fikk heller beskjed om å ta kontakt med psykisk helse i kommunen hvor jeg bor.

Siste og kanskje vanskeligaste e å kontake politiet enden det å snakke med dei men dei eno der for å hjelpe?!

Hvordan og hvorfor skal politiet hjelpe med dette?

tips!

Det er fritt sykehusvalg i Norge, så om du bor i nærheten av andre byer du kan dra til så ville jeg søkt flere steder.
Selvmordstanker skal absolutt være god nok grunn til å komme inn på dps.
få lfast legen til å henvise deg flere steder.

Dette er så SPRØTT å lese!!! Både hovedinnlegget og svarene. At DPS ikke tar inn mennesker med selvmordstanker er jo helt absurd. Hvor skal man ellers gå? Hvis du har det veldig vanskelig nå så ring DPS sitt “Akutteam” i ditt område. Der skal du kunne få time ganske raskt og så kan de kartlegge noe lurt for deg og finne ut av hva som er best vei fremover.

Jeg håper du finner ut av det og finner støtte som hjelper deg <3

Det er jo veldig leit, men jeg tror psykisk helsevesen i mange områder er så overbelastet og ikke har kapasitet til å følge opp de som trenger hjelp godt nok. Det er spesielt dumt når ofte er det så vanskelig å be om å følge opp egen hjelp når det er psykisk, og det er ofte det man må gjøre i det systemet her når man ikke blir tatt inn et sted med én gang og fulgt opp ordentlig.

Si ifra om du trenger å prate eller hjelp med noe. <3

Klem

Det er dessverre veldig vanlig å få avslag på henvisningen, men komme inn på klage. Ifølge legen min skjer det i over 90% av henvisningene, det skjedde også med meg. Jeg klaget på avslaget, fikk så innvilget utredning og kom raskt i behandling etter det. Har du kommet med gode beskrivelser og begrunnelser i klagen, kommer du nok inn. I mellomtiden må du bare holde ut, snakke med legen, venner, familie, krisetelefoner eller annet. ❤️

Har også fått avslag fra dps når jeg hadde selvmordstanker. De sier bare at de ikke har kapasitet til å ta i mot noen flere.

Tror dessverre DPS har sett litt for mange som roper ulv, og dermed ser etter mer sammensatte problemer enn bare noen som sier at de vil ta livet av seg.

Det er forferdelig, men dessverre sånn det har blitt.

Håper du enten får snakke om utfordringene dine, eller at det går over