Jeg er en godt voksen mann som har slitt psykisk gjennom store deler av livet. Til tross for perioder hvor jeg har det greit, preges hverdagen min ofte av tunge tanker, dyp ensomhet og tilbakevendende selvmordstanker. Jeg har vært innlagt én gang på psykiatrisk avdeling, men det var en såpass negativ opplevelse at jeg aldri ønsker å gå gjennom det igjen. Jeg ble ikke bedre – tvert imot, jeg følte meg bare verre.
Jeg har forsøkt en rekke medisiner, men ingen har hatt effekt mot depresjonen. Cipralex hjelper noe mot angsten, men når depresjonen og selvmordstankene tar overhånd, kommer angsten også tilbake med full styrke.
I samarbeid med fastlegen min forsøkte jeg å få ketaminbehandling ved Sykehuset i Østfold, Moss. Jeg fikk en videotime med en psykolog der, som mente jeg kvalifiserte til behandlingen. Problemet var at de krevde at jeg samtidig hadde en fast behandler – noe jeg ikke har lenger, da psykiateren min sluttet for flere år siden.
Fastlegen og jeg sendte derfor henvisning til DPS. Til min store overraskelse og skuffelse ble den avslått, til tross for dokumentert selvmordshistorikk, mangeårig depresjon og tidligere innleggelse på psykiatrisk avdeling. Jeg sendte inn en klage, og fikk medhold – og ble innkalt til en evalueringssamtale. Der ble jeg møtt av to personer, og samtalen opplevdes mest som et forhør. Resultatet ble nok et avslag.
Etter dette sendte jeg en e-post til avdelingen hvor min tidligere psykiater jobbet, i håp om at det fantes en annen vei jeg kunne ta. Svaret jeg fikk var både skuffende og lite preget av medmenneskelighet. Jeg sitter igjen med en sterk følelse av at psykiatrien i Norge mangler forståelse og omsorg for de som virkelig trenger det.
Nå har jeg nesten gitt opp. Min kone har sagt at jeg kan forsøke ketaminbehandling privat, men det vil innebære å ta opp lån – noe som er svært vanskelig da jeg er uføretrygdet og har begrensede midler. Det føles som om hele systemet er bygget på en måte som gjør det umulig for mennesker som meg å få hjelpen vi trenger.
Myndighetene snakker ofte høyt om hvor viktig det er å forebygge selvmord, og at tiltak skal settes inn. Men vi som sliter merker ingenting til disse tiltakene. For oss oppleves det som tomme ord.
Jeg har levd mitt liv. Jeg har lenge vært klar for å forlate det. Det eneste som har holdt meg tilbake er barna mine. De har vært grunnen til at jeg har fortsatt å kjempe. Nå er de voksne, og selv om jeg vet de fortsatt bryr seg, er jeg usikker på hvor sterkt de trenger meg lenger. To av dem ligner meg mye – og det skremmer meg. For jeg vet hvor tungt dette livet kan være. De har sett hvordan jeg har slitt, selv om jeg har prøvd å skjule det så godt jeg kunne.
Jeg vet egentlig ikke hva jeg håper å oppnå ved å skrive dette. Kanskje ingenting. Kanskje bare en slags siste bønn. Jeg er bare så utrolig fortvilet over et system som gang på gang svikter – og jeg trengte å få det ut.
Med håp om at noen, et eller annet sted, forstår,