Har traumer og blir ikke hørt

Jeg sliter med traumer etter et voldelig forhold og får ikke hjelp.
Jeg la ut et innlegg om det samme for en stund siden da jeg fortalte det til DPS men det ble bare feid under teppet.
Jeg er i dps og går der ukentlig til vernepleier for å prate, de mener at etter 10 år gjennom BUP og DPS så har de ikke mer de kan tilby meg for å hjelpe så jeg går ikke til psykolog mer der.

Jeg gikk da til fastlegen min og ba om hjelp, hun sendte et brev til DPS men de sa de ikke hadde noe å tilby for traumer som jeg syns var litt rart men men.
De anbefalte bare å kontakte en som het Kristin Halvorsen som er psykolog hos IPR men som uføretrygdet har jeg ikke råd til det for det koster mellom 1800kr og 3500kr timen.
Jeg ble slått, sparket og voldtatt gjentatte ganger og gikk igjennom mye psykisk vold og det er vondt å bære på.

Jeg turte endelig å snakke om det etter at det har vært så mye fokus i media på det men det føles bortkastet å fortelle det for ingen hører på meg.
Det er vondt å ikke bli hørt når jeg har bært på dette så lenge og endelig har fått det ut.

Gratulerer med å ha hatt mot til å sette ord på den uretten som er begått mot deg. Det har du aldri fortjent.
Trist at tilbudet ikke er bedre enn det er her i landet.
Vet ikke hvordan den psykologen du ble tipset om er innunder Helfo. Men, hvis du ringer dit og spør så får du nok svar på det. Da vil det i så fall være en egenandel å betale etter at du har vært der et par timer. Deretter går det over på frikort. Frikort grensa er vel på 3500 kr eller noe sånt.
Alternativt så kan du forsøke å søke om opphold på Modum bad. Det er en institusjon med ekspertise på traumer. Men, der kan det nok være vanskelig å få plass.
Og hvis ikke noe av det er mulig å få til så går det an å søke om det finnes noen såkalte psykoedukative grupper av noe slag for traume problematikk.

Traumene blir ikke borte, men dersom du finner den hjelpen som gir mening for deg og du får til å ta den i bruk på en god måte så er det mulig å leve et godt liv. Det er dessverre en kamp om plassene innenfor en rekke områder i Norge og det er også en del god hjelp som det er vanskelig å finne ut at eksisterer.

Håper du finner styrke og mot til å stå på videre og forsøke å finne frem til det du har behov for. Også er det kjempefint at du setter ord på det her også

Dette er et veldig godt poeng. Har du noen som kan fremføre dette argumentet på vegne av deg selv ovenfor DPS?

Min erfaring er at når noen andre enn pasienten selv stiller kritiske spørsmål blir det håndtert på en helt annen måte.

Jeg fikk igjennom å få forespørsel om behandling for traumer på DPS men de trengte bare noen minutter med spørring for å finne ut om jeg «trengte» hjelp for det og jeg sa at jeg syns det er veldig vanskelig å fortelle alt som har skjedd og hvordan det påvirker meg på kun 1 DPS time.

Men nå etter den ene timen så fant de ut at jeg ikke trengte noe hjelp for det og at jeg bare da skal fortsette å gå til samtale med vernepleieren på DPS (har vært i systemet i over 10 år og de har sagt at de ikke kan hjelpe mer med behandling så jeg går bare til vernepleier for å prate innimellom)

Det som jeg og reagerte på er at de skrev til fastlegen min at DPS og jeg ble enig om at jeg ikke skulle få noe behandling/hjelp for traumene!
Jeg nevnte ikke en eneste gang at jeg var enig i å ikke få hjelp, det fikk jeg aldri spørsmål om.

Det viste seg egentlig da at de ikke har kapasitet og ikke nok behandlere til å hjelpe så da ble det bare et blankt nei og «det var synd, lykke til videre da! Hade»

DPSen jeg går på er «kjent» for dårlig opplevelser og mangel på folk da.
Har stått i avisen og alt der ansatte som har sluttet har varslet til tilsynet og DPSen har fått bekymringsmeldinger osv…
De leier inn fra leie firmaer sier de, vet ikke helt hva det skal bety men men

Jeg får ikke bruke fritt sykehus valg heller, men kanskje det er blitt fjernet at det er lov.

Vet ærlig ikke hva mer jeg skal gjøre.

Du kan jo selvfølgelig bruke dette stedet til å bare snakke, men det er kanskje meningsløst?

Jo det går jo det og men jeg har lyst til å få hjelp til å komme igjennom dagene jeg har flashbacks og bare forsvinner i gjenopplevelsene.
Jeg føler jeg blir helt lammet uten å kunne gjøre annet enn å vente til det er over.

Jeg orker ikke å gjenoppleve voldtektene, slagene, sparkene osv hele tiden, det føles som det faktisk skjer selvom jeg vet at det ikke gjør det!

Det er vanskelig å leve med, med andre ord

Det skjønner jeg, at det er vanskelig å leve med

Det er trist å høre at de ikke gir deg den hjelpen du trenger.

Mindfulness (oppmerksomt nærvær) kan hjelpe deg der. Modum bad bruker det i sin traumebehandling. Det handler om å lære metoder til å greie meg å være til stedet her og nå, og hjelpe seg til å holde fokus på ting som er gode for en. Øvelsene de bruker korte, slik at det ikke skal være for vanskelige for dem som er traumatisert. Men som alt annet, krever det trening, og at man trenger når man føler seg bra eller ikke har disse gjenopplevelsene.

Nervesystemet ditt trenger å roe seg ned, det er fortsatt i beredskap etter det som har skjedd, og det hjelper deg jo ikke når du ikke får hjelp. Men disse øvelsene hjelper med det, med å fokusere på ting som er gode å fokusere på. Det hjelper en til å roe ned systemet. Har du andre du kan søke støtte hos?

Jeg syns det var rart dette med utredningen din. Jeg tror ikke man ber om at man skal fortelle alt man har opplevd for å finne ut om man trenger å få hjelp, og når man er traumatisert så bør man heller ikke fortelle om hendelsene før man er klar for det, for å unngå at man blir retraumatisert. Jeg skulle tro at man heller burde fokusere på symptomene, på hva det gjør med deg nå. Hvordan det påvirker livet ditt nå. Og at det er det som gir deg grunn til å få hjelp. At du trenger hjelp med dette slik at du slipper alle disse gjenopplevelsene og retraumatiseringene.

I alle bøkene jeg har lest om traumer, så anbefaler de å finne faste anker, finne ting rundt om i huset f.eks. som det er godt å fokusere på og som hjelper deg til å holde deg her og nå. Jeg syns det ikke er så lett, men samtidig når jeg får det til, at det er veldig nyttig for meg. Jeg liker å fokusere på en glatt stein, den kan jeg også ta med meg i lomma når jeg går ut og kjenne på. Ellers så syns jeg det er fint med bilder å se på som minner meg om noe godt. Det kan være ting man ser, kan kjenne på, lukte på eller smake på, eller høre. Det å bruke sansene til å kjenne at man er her og nå.

Takk for at du tar deg tid til å skrive!
Jeg har egentlig bare gitt opp med å søke hjelp til dette.
Det er bare som om å gå i en evig oppoverbakke når det kommer til systemet og da føler jeg det bare gjør vondt verre å prøve sånn som jeg har sett det.

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg er selv i denne prosessen nå, og uten den psykologen jeg betaler for selv, vet jeg ikke om jeg hadde kommet noen vei. Legen sa det også i dag, at det er vanskelig for han å skrive en henvisning som gjør at man kommer inn igjennom nåløyet til dps. Og at han derfor har ønsket at en psykolog kunne gjøre det for meg. Min erfaring er også at det avhenger av psykologen om de greier å skjønne hva du trenger hjelp med og gi deg den henvisningen du trenger for å i det hele tatt kunne bli vurdert av DPS. Dette er den tredje psykologen jeg har prøvd å få hjelp med det hos. Den forrige hadde ikke greie på traumer og sånn, så han er “tilgitt”, men før det var jeg til en psykolog som til og med jobbet på DPS, og hun begynte på en utredning, jeg svarte på spørsmål. Men den dagen jeg gjorde det, så følte jeg meg bra og da var alt det dårlige glemt, at det var som om det ikke eksisterer lenger (jeg mener at jeg dissosierer i en eller annen grad). Og etter det snakka hun ikke noe mer om det. Oppfølgingen jeg fikk av henne var heller ikke noe bra. Jeg var kjempe ustabil og vi hoppet fra det ene til det andre, at det virket som hun ville presse meg og presset meg for langt. Og at hun hver gang kom med noe nytt som kanskje kunne hjelpe meg, uten noen sammenheng med det forrige. Det ble aldri noen prosess vi var i. Og da kan man like godt snakke med noen andre, eller søke seg frem til ting som kan hjelpe en, på egenhånd. For hun kom ikke med noe nytt der. Jeg hadde selv funnet manualen til Modum Bad, og jeg hadde lest om tankevirus og sånn.

Jeg fikk høre før at det var så lang ventetid på ting, at det da ikke var vits å søke, men hvis jeg hadde søkt om ting for tjue eller ti år siden, så hadde jeg jo allerede fått den hjelpen nå. Så man må ikke la det stoppe en fra å søke om ting. Jeg har i høst søkt om psykomotorisk fysioterapi, som er noe som jeg har blitt anbefalt for kanskje 15 år siden, men som manuellterapeuten som anbefalte meg det da, sa at det tok så lang tid å få, så han anbefalte meg yoga i stedet. Jeg har fått noe ut av yoga, men samtidig så var det jo langt i fra nok for meg, og at hvis jeg hadde søkt om det da, så hadde jeg jo fått den hjelpen nå. Nå går jeg til en fysioterapeut i mellom tiden, og jeg føler at jeg får nytte av det. Det er godt med hjelp til å få løst opp i spenninger, særlig når jeg er i denne krevende prosessen med å jobbe for å få hjelp og stå i mot den tanken jeg alltid ga etter for før, om at jeg vel greier meg og at det er for vanskelig å få hjelp.

Jeg syns det er et paradoks, for på en side er folk sånn veldig har du bedt om hjelp osv. At folk tydeligvis tror at det er så lett å få det, og hvis du ikke har fått det, så er det fordi du har gjort eller gjør noe feil, mens når du prøver å be om hjelp, blir du møtt med at det er så vanskelig å få det. Jeg er ikke særlig imponert over det norske helsevesenet når det gjelder å få hjelp. Den hjelpen jeg har fått har jeg fått dekket fra andre instanser, psykolog og fysikalsk behandling hos/dekket av studentsamskipnaden eller via helseforsikring på jobb.

Mitt poeng er, ikke gi opp å få hjelp eller støtte. For det finnes hjelp og støtte man kan få, men ikke la folk si - det er jo bare å søke hjelp. Det er litt sånn feil bilde ute i samfunnet, tror jeg, av hvor lett, dvs. vanskelig, det er å få psykisk helsehjelp. Også tror jeg er en feil oppfatning av hvor mye og hva folk rundt en faktisk kan bidra med. Og at hvis man begynner å støtte seg på noen eller fortelle ting til noen, så la den personen få lov til det. Fordi hvis du avviser den, så er det ikke sikkert den tørr å spørre noen andre om hjelp.

Ikke gi opp å søke hjelp, for plutselig har det gått ti eller tjue år, og du ønsker at du hadde fått hjelp tidligere og jobbet hardere for å få hjelp, selv om jeg også forstår hvorfor jeg ikke gjorde det. Hvis du greier å stå i denne prosessen med å søke om hjelp, så gjør det, og be folk rundt deg støtte deg i den prosessen.

Hei igjen!
Jeg har hørt om Modum bad men har fått høre at man må ha PTSD diagnose for å komme inn der.
Jeg fikk aldri utredningen så har ikke fått noe PTSD diagnose (om jeg har vet jeg ikke selvfølgelig)
I tillegg så bor jeg i Bergen og det er jo et godt stykke unna hehe.

Jeg fikk tips av DPS om en psykolog men jeg har ikke råd til det da den koster 1790 kr for en 45 minutters time også går det oppover i pris om jeg skal ha en lenger time.
Jeg er 100% ufør pga andre psykiske lidelser og har jo da ikke den beste økonomien.

Det føles bare som om ingen vil ta meg imot.

I Bergen bor det folk som kan hjelpe deg å kreve din rett i helsevesenet. Send meg en melding hvis det er aktuelt.

Det er litt kinkig dette med traumelidelser, for det er ikke utbredt forståelse for de enda og flere av diagnosene er jo fortsatt under utforming og ikke helt offisielle - men de blir fortsatt brukt av helsevesenet. Jeg hadde også den oppfatningen om at hvis jeg bare spurte om hjelp så ville jeg få det, men der tok jeg jaggu feil.

Men det du kan gjøre nå som du fortsatt har samtaler ved DPS er å kreve en fullstendig utredning rundt traumer. Om du får diagnosene kompleks PTSD eller dissosiative lidelser så har du plutselig muligheten til å få behandling ved Modum Bad og REFT i Trondheim (reft.no). Jeg var innom REFT i fjor for utredningsopphold, og da var det mennesker der fra både Møre og Mo i Rana sammen med meg for vurdering av ett 1 måneders behandlingsopphold som går ut på prolonged exposure terapi. Modum bad har vel noe lignende de også, og det mener jeg det står noe om på hjemmesiden deres. Og en annen fordel du kan ha om du får grundig utredning er at det er lettere for legen din å henvise deg til f.eks privat psykolog med refusjonsordning, da de vet på forhånd “hvor skoen trykker”.

Jeg beklager at du også må kjempe denne kampen, for det føles virkelig som ett tragisk kapittel når det kommer til psykiatrien på dette området - men samtidig så tror jeg nok dessverre vi er litt for tidlig ute, for forståelsen er jo ikke akkurat komplett enda. Selv tenker jeg at jeg er heldig som slapp å bli lobotomert på 60-70 tallet en gang, så jeg velger å se på det som en sånn “glasset er halvt fullt” greie…

Det høres merkelig ut at DPS anbefaler deg en psykolog, men at du må betale for den selv. De mener da tydelig at du har nytte av å gå til en psykolog, men at de samtidig ikke vil henvise deg videre til en avtalespesialist slik at du vil få det dekket? Jeg forstår det ikke.

Ja, ting har forandret seg, også på de siste tjue årene. Men det er fortsatt en lang vei å gå.

Noen som har erfaring med å få utredning hos en privat psykolog, og kunne få hjelp videre med hjelp av den?

Jeg har gått til en privat psykolog nå (koster skjorta), men hun har hjulpet meg med en henvisning jeg har gitt til legen, som han skal sende videre til DPS. Fikk bekreftet av henne at jeg trenger hjelp, og nå er jeg skikkelig nervøs for å ikke få den likevel. Jeg trenger noen jeg kan gå til over tid.

Nei, dette høres bare rart ut. Har du vært i kontakt med Pasient- og brukerombudet?

Jeg har hatt en del kamper med DPS, for noen år siden kastet de meg ut fordi jeg tydeligvis hadde brukt opp tiden min der!! Så tydeligvis får man kun være der i så og så lang tid, endte da opp på psykiatrisk akuttmottak og ble der i noen måneder på psykiatrisk sykehus, da plutselig fikk jeg hjelp igjen.
Det må visst skje noe alvorlig før noe blir gjort :(

Nei det har jeg ikke, hvordan gjør jeg det?

Jeg fikk beskjed om at man ikke kan få behandling så lenge hos DPS, og at hvis man trenger behandling over lengre tid, så er det bedre å få behandling hos en avtalespesialist. Du har ikke blitt tilbudt det?

Det enkleste er å ringe dem, så får du vite hva du skal gjøre videre.