Vanskelig å få venner

Hei. Jeg har lurt på en ting lenge og leter etter svaret på hvorfor jeg føler det sånn. Vil bare høre om noen som kjenner seg igjen og har noen tanker, bekreftelser eller gode råd.

Jeg ser meg selv som en klok, forståelsesfull, snill, rolig person. Og samtidig kan jeg også være litt gal og spontan til tider.

Samtidig sliter jeg med selvfølelsen og jeg jobber med å bli tryggere på meg selv.

Når jeg er med venner, opplever jeg at det er mye lettere å prate med dem individuelt enn med i en gruppe for da mister jeg fort plassen. Jeg blir ofte snakket forbi/over til hverandre.

Når jeg prøver å ta plass, si noe og tulle litt, føler jeg ofte at det ikke kommer naturlig.

Det ender ofte med at jeg føler meg annerledes, eller at det oppstår små misforståelser. Da begynner jeg å tenke at de kanskje synes jeg virker barnslig eller inkompetent, men det kan også være at jeg overtenker.

Jeg synes også det kan være vanskelig å vite når jeg skal komme inn i samtalen, og jeg mister lett oversikten når flere snakker samtidig. Tilslutt blir jeg typisk sliten/passiv og usikker og blir bare trist og ville heller bare dra og kose med egen selskap.

Og jeg er sjeldent del av når de deler ut bilde av dem på sosiale medier, de typiske deler ut med en eller to på kombinasjoner av venner. Jeg er typiske enten ikke med, eller del av en gruppebilde.

Jeg føler at mange rundt meg lett får nye venner. De virker som de finner tonen raskt, tuller naturlig sammen og blir nære venner etter hvert. (Jeg kan være dårlig å spørre dem om å henge, men samtidige lurer jeg på hvorfor veldig få som spørre meg).

Og legger jeg merke til at noen kan bli kjent i en gruppe, og etter kort tid begynner de å møtes alene og blir gode venner.

Hei kjenner veldig til det, blir gjerne kjent med deg 😊

Hei,

Kjenner meg igjen i dette. Har selv ADHD og CPTSD noe som gjør at jeg kan bli litt mye og føle på at jeg ofte gjør «feil» sosialt. Det hjalp å få diagnosene fordi jeg skjønte at de tankene jeg hadde og det jeg synes var vanskelig som andre klarte så lett var ikke min feil og det var ikke meg det var noe feil med. Jeg bare fungerte annerledes og var påvirket at ting andre hadde gjort mot meg. Det hjalp meg ikke være så slem eller kritisk mot meg selv noe som gjorde at jeg mestret sosialt bedre samt at jeg fant flere som hadde samme utfordringer så vi var i stand til å akseptere og forstå hverandre.

Det å ha folk rundt deg som heller ser på din entusiasme som noe sjarmerende med deg og som synes det at du avbryter eller er best på tomannshånd og ikke forventer at du skal si masse i grupper eller som ser at du er sliten og ikke blir irritert men gir deg omsorg og hvile er uvurderlig. Det er vanskelig og finne av og til og jeg tenker ikke du nødvendigvis har noen diagnoser som jeg har men jeg tror at noen som er så klok og har så mye selvinnsikt som deg bare ikke har truffet de rette personene ennå. For meg fant jeg dem gjennom mine interesser med cosplay.

Hvilken ting gir deg den entusiasmen og gleden? Kanskje de rette personene har de samme interessene du har? Vet det kjennes umulig til tider men jeg lover deg at de menneskene som fortjener ditt vennskap finnes der ute et sted og selv om det kan ta tid og treffe de så kommer du til å klare det.

Det viktigste jeg lærte meg var at jeg ikke treffer noen inne i leiligheten min selv om den er veldig trygg og god, så gå ut og vær den du er. Noen kommer til å synes at det andre kritiserer deg over er de beste tingene med deg.

Om du trenger en push så finnes apper som go friendly der du kan treffe andre som ser etter venner og dere kan gjøre en aktivitet sammen. Det er en veldig ufarlig og fin måte å møte andre på.

Ønsker deg alt det beste og vet du kommer til å få det bra til slutt og at den som får deg som er så snill og klok til venn er utrolig heldig ❤️

Ja, har ADHD selv også. Det sier jo mye, ja.
Men har også til tider lurt på om jeg har CPTSD tillegg. Har ikke fått diagnoser av psykrati på dette, tror de ser det er ikke nok til dem for å diagnosere meg dette.
Tusen takk for du tok deg tid å svare på dette. Fint å få se ditt perspektiv❤️