Hei
Vært svimmel i flere uker nå, legen min mener at det bare er stress/angst. Merker lite svimmelhet på morgenen, men blir verre utover dagen. Gått sånn i rykk og napp nå i flere uker… Flere som har det sånn? Forøvrig har jeg helseangst…
Hei
Vært svimmel i flere uker nå, legen min mener at det bare er stress/angst. Merker lite svimmelhet på morgenen, men blir verre utover dagen. Gått sånn i rykk og napp nå i flere uker… Flere som har det sånn? Forøvrig har jeg helseangst…
Hvordan svimmelhet er det? Balanserelatert? Eller at du føler deg tåkete eller føler du er på vei til å besvime?
Jeg opplever ikke “vanlig” svimmelhet når jeg har angstanfall, men jeg blir redd for å miste kontrollen, og da føles det litt som hjernen går i tunnelmodus (slitsomt å tenke, tunnelsyn/hørsel) osv.
I det siste har jeg følt en vuggende svimmelhet, som om jeg er ombord i en båt, og det har vedvart i 3 uker snart. Jeg tror det har sammenheng med at jeg var til MR da og fryktet sykdom, men så har det vedvart…
Selv om legen din kan ha veldig rett i at det skyldes angst, så synes jeg ikke du skal akseptere det og gå og uroe deg. Da ville jeg ha insistert på en henvisning.
Men jeg har helseangst, så kanskje du ikke burde høre på meg :)
Har også helseangst. Svimmelheten begynte etter MR, skjedde mens jeg var hjemme å lå å katastrofetenkte. Jeg har i ettertid fått friskmelding, men svimmelheten har vedvart. Eneste gangene jeg ikke er svimmel er når jeg konsentrerer meg om noe, som feks. bilkjøring
Jeg har også vært svimmel i lang tid. Det gikk ikke rundt for meg, men følte meg ustø som på en båt. Jeg gikk til fysioterapeut og fikk knadd opp nakken og skuldre med massasje, og det hjalp. Der satt det mye spenninger som førte til min svimmelhet. Håper du føler deg bedre snart.
Har periodevis det samme som deg, og kan vare i flere uker noen ganger. Jeg vet ikke om det kommer av spenninger (som igjen kommer av angsten), men jeg synes det hjelper å få knadd opp anspente muskler. Verdt å forsøke fysio eller annen fysikalsk behandling og avslappingsøvelser :) Jeg har også helseangst, men har lært at disse svimmelhetperiodene er typiske for angsten, og har lært å akseptere at den er litt av og på…
Hei,
Først vil jeg gi deg en klem å jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg har vært svimmel av og på i 5 år der jeg har vært til utredning til nevrolog, ØNH, MR, blodprøver osv uten at de har funnet noe (heldigvis). Jeg sliter med nautisk svimmelhet (jyngende/båtfølelse), føler meg helt fjærn og tunellsyn.
Det som har hjulpet meg er å meditere, trene og ikke la svimmelheten stoppe meg. Jo mere jeg tenker på svimmelheten jo mere svimmel blir jeg og får angst for at noe er alvorlig galt, for det føles sånn ut. Men for din del så ville jeg ha krevd utredning slik at du kan slå deg til ro med at det ikke er noe galt, for det å være svimmel er ikke godt og det å tenke å gruble på hva det kan være gjør alt værre.
Håper du blir kvitt svimmelheten for det er ikke godt å gå rundt å ha det sånn …
Vært sånn for meg i 3 uker nå. Går veldig mye av og på. Har tidligere opplevd vedvarende svimmelhet men det er flere år siden, la kanskje ikke så mye merke til det da, som nå. Men så er min helseangst blitt sterkere med tiden, og derfor biter jeg meg mer merke denne gangen. Skal ta dine tips til følge, tusen takk!
Tusen takk. Svimmelheten min startet en uke etter at jeg var hos MR (starten av juli) der hvor jeg for andre gang i år hadde fått synsforstyrrelser på høyre øye. Mens jeg ventet på resultat fryktet jeg alltid det verste, lå å grublet, fikk ikke sove, hadde mye panikkanfall. Det tok litt lengre tid å få svar fordi det har vært ferieavvikling.
Nå i ettertid har jeg fått svar, og de fant ingen tegn til sykdom. Men svimmelheten fortsetter. Tror det har litt med samme som en stekeovn, når den først har nådd innstilt temperatur, så tar det da tid for ovnen å kjøle seg helt ned igjen, det samme tror jeg gjelder angst generelt.
Svimmelheten har gått litt av og på nå i det siste, feks. nå i dag på jobb var jeg kun svimmel halve arbeidsdagen. Sitter her nå å har litt vuggende/nautisk svimmelhet, men jeg er optimistisk til at det etterhvert skal gi seg. Har også nå sagt ja til å delta på en psykisk lavterskeltilbud her i min kommune, hvor det da er snakk om eventuell gruppeterapi, osv. Venter bare på å bli kontaktet for å komme meg i gang med kartlegging.
Har fått Sobril av min lege, og det hjelper veldig på i en ellers tung periode! Men jeg er, og forblir alltid optimistisk, uansett hvor forferdelig det med angst er.
Jeg sender varme klemmer tilbake.
Hei. Anbefaler å kun bruke Sobril når det er høyst nødvendig. Det er ekstremt avhengighetsskapende.
Hei,
Takk for rådet og for bekymring. Jeg er imidlertid ikke uvant med Sobril/Vival, og har brukt det sporadisk og ved enkeltstående tilfeller i snart 10 år, og er klar over avhengighetsfaren.
Skjønner. Fint du er klar over det. For øvrig slitt med en slik svimmelhet selv. Veldig irriterende. For min del er det nok en blanding av anspent musklatur og at jeg går rundt og er engstelig for å få angst og miste kontrollen. Har du hatt det slik lenge nå?
Fikk du ondt i hodet etter du mistet synet? Jeg har mistet synet på øynene flere ganger å det er i forbindelse med aura migrene.
Godt å høre at alt var bra på MR, ventingen på slike prøver er utholdelig. Det er egentlig ganske sykt hvor mye fysiske symptomer angst kan gi, jeg blir sjokkert hver gang når prøver etter prøver er normale og når jeg starter på antidep og noen symptomer avtar etter oppstart av det.
Det er nokk angst og anspente muskler, jeg ser det er mange som har svimmelhet som ett symptom på angst og kan selv etter mange prøver og mange år med svimmelhet si at det er i perioder med mye angst, tankekjør og stress jeg er veldig svimmel.
Til meg har det gått i perioder, noen perioder er jeg svimmel 1 uke i strekk for å så avta noen dager, noen ganger svimmel en halv dag som du beskriver, noen ganger er jeg svimmel en hel dag for å så ikke være svimmel dagen etter så blir ikke helt klok.
Så bra at du får hjelp via kommunen, jeg har nettopp vært på ett gruppetilbud (pannikkangst) å det var ganske lærerikt og man får med seg ett verktøy/app som man kan bruke og lese seg opp på forskjellige tema. Kan ikke si at jeg er angstfri, men jobber med saken. Egentlig så er det ikke noe annet enn å stå i angsten og det å ikke gi den oppmerksomhet som skal hjelpe mot pannikkangst, å lære seg at det bare er falsk alarm, å at man ikke skal ty til trygghetsadferd under ett panikkanfall (drikke vann, ta valium, forlate plassen, ringe en venn osv) å bare stå i det å fortsette som vanlig helt til anfallet har roet seg, men det er vanskelig.
Jeg tar også valium ved behov å er absolutt ikke avhengig, har fått det fra min lege i flere år der jeg bare bruker det bare ved absolutt behov.
Det er så viktig å være optimistisk, ikke gi opp og ikke la angsten vinne! Jeg har fortsatt håpet om at jeg en dag skal klare å leve normalt uten at angsten tar så stor plass.
Det som har hjulpet meg mye er å meditere (fokusere på pusten) og trening uansett hvordan formen er eller hvor mye angst, stress og tankekjør jeg har, for jeg føler meg mye bedre etter det.
Varme klemmer
Hadde gyngende svimmelhet i et års tid etter en periode med helseangst, tok alle mulige undersøkelser og alle var normale. Til slutt kom jeg til en manuellterapeut som strakk og knadde litt på nakkemuskulaturen, et par dager etterpå var den borte. Verdt å sjekke ut:)
Hei,
Har ikke sett at du har svart før nå 🙈 Så bra at de ikke fant noen tegn til sykdom 🫶🏽 ingenting som er bedre enn det. Da er det nokk bare angst/stress… har du prøvd uttøying og meditasjon? Evt akupunktur eller kiropraktor? Thai massasje?
Hvordan går det med svimmelheten din nå?
Jeg har fått ett tilbakefall av ekstrem svimmelhet, å det tror jeg har kommet av at jeg var veldig bekymret/hadde mye angst en lang periode da jeg ventet på mammografi fordi jeg har en kul i brystet, heldigvis var alt bra, men nå i ettertid så har jeg slitt veldig med svimmelhet, å det er helt jævlig, å det som er jævligst er at man ikke vet hvor lenge det skal vare, å det gjør meg redd da jeg har slitt med svimmelhet i 5 år som har vært av og på, med en lang periode der den nesten var tilstede hver dag i 1 år…
Har du gjort noen tiltak for svimmelheten? 🫶🏽
Går du på noen medisiner?
Jeg vurderer å starte opp på antidepressiva men er så ekstremt redd for bivirkninger, å vil helst klare meg uten… men hadde vært godt med en «pause»…
Hei!
Svimmelheten er blitt betraktelig bedre, men kjenner litt småsvimmelhet i ny og ne. Dette var antagelig at jeg på tidspunktet var utbrent, full av angst og anspente muskler i skuldre og i nakke.
Jeg går til massasje to ganger i måneden og utfører tøyeøvelser som behandler viser meg, og det har hjulpet. Så har angst/utbrenthet også forbedret seg de siste par månedene.
Håper du også får det bedre og får ditt også behandlet ❤️
Ja forresten, går ikke fast på noe medisiner, tar en halv tablett Sobril dersom det virkelig er behov, men det er heldigvis en stund siden nå :)
Åh så godt å høre ❤️
Hvilken massasje går du til? Jeg har prøvd alt mulig behandling til manuellterapaut, kiropraktor osv, men det er faktisk ingen som får til å løsne alt bortsett fra thai massasje faktisk 🥰 så jeg tenker jeg skal ta det regelmessig fremover. Har tøyd nakken en del å har gjort en del yoga de siste dagene så svimmelheten er litt bedre i dag faktisk, så håper den går over til meg også snart…
tusen takk for svar! Jeg tar også valium ved behov… har tatt 1 om dagen i en liten periode nå, men ikke like ofte nå som jeg har fått utelukket kulen i brystet, men må si at svimmelheten skaper en del angst, så håper den gir seg snart.