Ja, jeg opplever det når jeg blir veldig stresset og/eller redd, da kobler hjernen min ut på ulike måter.
For meg har det viktigste vært å redusere stresset i livet. At jeg trengte å gjøre det først, og så det neste å steg for steg å jobbe med de tingene som stresser meg og å liksom “eksponere” meg for det. Jeg har da teknikker og måter hvordan jeg kan roe meg ned og skifte fokus, som hjelper mye. Så jeg kan anbefale det også.
Jeg tenker da at det viktigste er å ikke stresse deg selv enda mer opp over det. Du er jo allerede stresset. Jeg har selv aldri opplevd å bli psykotisk, og jeg tror ikke at det er noe fare for det.
Og som sagt å finne måter å roe ned stresset på, eller hva du kan gjøre når du begynner å stresse, kan hjelpe. Det å komme seg ut av tankene litt, hjelper meg, at jeg stoppe opp og puster, eller observerer ting rundt meg, gjør at jeg får kontakt med her og nå, og kommer meg ut av hodet og stresset. Så det å øve på mindfulness og det å få kontakt med her og nå, vil kunne hjelpe deg når du opplever at det skjer. Hjelper det å ta på ting da, eller mister du følelsen slik også?
Hvis dette er et stort problem for deg, eller du føler at rådene mine er for “banale”, så ville jeg anbefalt deg å søke hjelp med dette. Du kan begynne med å snakke med legen din om det.
Jeg vil anbefale deg å prøve å tenke at det ikke er farlig når det skjer, for det er ikke farlig, selv om det kan være ubehagelig og upraktisk. Det er hjernens måte å fortelle at det er for mye for deg på. Og det høre ut som du vet hvordan du skal håndtere på, hva som hjelper, hvordan det går over igjen.
Vi alle kan ha dårlige dager, eller at vi fungerer dårlig hvis vi har sovet dårlig osv. Så det å ta vare på en selv, vil også kunne hjelpe, spise og sove regelmessig, og å ha aktiviteter og ting å gjøre. Sånn å finne en god balanse for en selv. Det finnes mange tips der ute i forhold til det, og i forhold til det å redusere stress.
Det å bli kjent med en selv og se hva som øker stresser og reduserer det, hva som hjelper deg eller føles godt når du er stresset og urolig. For noen kan det å legge hånden over hjertet være roende og tryggende. Og det å ta noen dype pust. Det kan være så enkelt som det. Kanskje er det ikke det, men det er verdt å prøve det.