Utseende, sosial status og personlighet

Personlig så synes jeg at det er verre å bedømme noens attraksjons-verdi basert på sosial status, penger, bosituasjon, mote-trender og personlighet, enn på utseende. Det kan ofte høres litt ut som at det er bare utseende-bedømming som er fælt, og alt annet er noe dypere og moralsk, kanskje med unntak av åpenbare gold-diggere. Jeg vil si at det motsatte er tilfelle, de andre tingene er virkelig området hvor det trer over i persondømming. Jeg mener ikke med dette at det er feil i og for seg, da tiltrekning ikke er et valg.

Men så er det en vesentlig forskjell på å bedømme noen på grunn av utseende, og det å ha en tiltrekning til noen. Vi har alle våde preferanser over hva vi liker, og hva vi ønsker i en partner eller venn, det betyr ikke at man skal dømme andre ut i fra utseende, selv om man ikke er tiltrukket av den personen.

Du må ikke være venn eller partner med alle, men du må som regel samhandle med mennesker du ikke er tiltrukket av gjennom livet ditt, enten det er i jobb sammenheng, felles bekjente, på butikken osv… Da blir det fort ganske dårlig gjort å bedømme de personene som du ikke er tiltrukket av, for da lager man seg ofte et bilde av en person som ikke stemmer. Derimot så er det bedre å dømme noen ut i fra handlinger og oppførsel.

“Verdens mest attraktive” person, relativt sett i forhold til de preferansene man har, kan fort være den største drittsekken i verden og fordi den personen oppfører seg dårlig mot andre og gjør sine handlinger ut i fra det. På den andre siden så kan “verdens mest uattraktive” person være den snilleste og gode personen i verden fordi den personen oppfører seg fint mot andre, og gjør gode handlinger basert på det.

Jeg tror det greieste er å ikke dømme noen basert på hvordan de ser ut, men heller ut i fra hvordan de oppfører seg. Status og materielle ting er ikke nødvendigvis så veldig viktig når alt kommer til alt, men hvordan man oppfører seg mot andre er viktig. Også er det helt greit å si det at en person ikke faller inn under dine preferanser, det må man anerkjenne, men jeg synes ikke det er riktig å bedømme noen ut i fra det.

Vel, for min del så bekrefter det du sier det jeg mener, kimern. Premisset i det jeg skriver er at det å bedømme noen som mer eller mindre attraktiv er å dømme noen. Fordi når attraksjon begynner å gå på sosial status og slikt, eller av en persons energi og humør, så er det dømming av en person. Det handler ikke om hva vi kan noe for, slik som at en tiltrekkes av et visst utseende. Men utseende-bedømming er i alle fall ikke dømming av personlighet og sosial status i utgangspunktet, utover utseendet. Mitt poeng er at det er verre å bli målt på alle disse andre tingene, med tanke på attraksjon. Jeg er opptatt av det som har med attraksjon å gjøre, og derfor er det mindre interessant om noen blir bedømt positivt moralsk sett, men samtidig lite positivt på den måten.