Nå vil dps utrede meg for autisme og gjennomføre en evnetest. Jeg er hverken autistisk eller evneveik. Jeg har sagt til dem at jeg ikke skjønner hva poenget er og jeg syns de kaster bort tiden min. Jeg har bare masse traumer og trenger behandling for DET… De vet ikke hva de holder på med. Fordi jeg foretrekker å være alene pga så mange traumatiske opplevelser og fordi jeg trenger å spise regelmessig og trene for helsa mi tolker de dette som tegn på rutinepreget oppførsel og det som er typisk for autister - å være alene. De forstår meg ikke. Ikke har de lest den forrige journalen fra den forrige psykologen jeg gikk hos. De vet ikke hva de holder på med… Og nå kaster de bort flere måneder av livet mitt mens jeg må vente på behandling for traumer… Jeg holder på å eksplodere.
Har du vært i kontakt med Pasient- og brukerombudet om dette?
Nei, men jeg tenkte nettopp tanken. Skal ringe dem. Jeg ble egentlig ikke spurt om jeg vil dette. Jeg får ikke vite hvorfor og syns dette er nedverdigende.
Hva du synes, føler, tenker eller tror er ikke relevant for dine pasientrettigheter.
Hvis jeg nekter å gjennomføre evnetest kan det ha noe å si for om jeg får uføretrygd eller ikke? Jeg har i utgangspunktet ptsd og generell angst som diagnose.
Det vet jeg ikke, du må spørre Pasient- og brukerombudet om dette.