Uten svar, uten skyld

Jeg skriver dette fordi jeg ikke har noen andre å snakke med i livet.**
Jeg er en jente på 30 år. Jeg prøver alltid å være blid, smile, og spre energi og glede til andre. Jeg hater å vise at jeg har det vondt eller at noe er vanskelig. Jeg har prøvd å snakke med noen, men klarte det ikke. Jeg føler meg ikke komfortabel med å snakke med fastlegen eller psykolog.

Jeg mistet faren min da jeg var 13 år gammel, og siden den gang bodde jeg med mamma, storesøsteren min, lillesøsteren min og to småbrødre. Jeg har alltid sett opp til mamma og storesøsteren min. Jeg har vært glad i dem, men kanskje jeg aldri har sagt det direkte til dem.

Da jeg var 17 år, flyttet jeg fra familien. Storesøsteren min hjalp meg litt økonomisk til jeg klarte å finne jobb.

For rundt fem år siden ble hun kjent med en fyr, og etter det forandret hun seg helt. Hun begynte å si ting som:
– “Du liker meg ikke.”
– “Du har aldri vært glad i meg.”
– “Du vil ikke at jeg skal ha det bra.”

Jeg har alltid prøvd å forklare at det ikke stemmer, at jeg faktisk alltid har støttet henne. Fyren hun møtte virket grei i starten, men etter hvert sluttet han å hilse på meg og begynte å oppføre seg rart.

Etter bare tre måneder fortalte de at de skulle forlove seg. Jeg sa til søsteren min at det var litt tidlig, at hun ikke kjente ham godt nok. Hun ble veldig sta og svarte at hun var sikker. Jeg ble litt skuffet, men sa ikke noe mer – jeg sa bare at det var hennes liv og hennes valg.

Da de forlovet seg, begynte både jeg og lillesøsteren min å gråte. Det var en emosjonell dag. Men søsteren vår tolket det helt feil og sa:
– “Ser dere! Dere hater meg og livet mitt, derfor gråt dere.”

Vi prøvde å forklare, men hun ville ikke høre. Etter det sluttet vi å snakke sammen.

Siste gang vi snakket var for fem år siden. Da sa hun til mamma:
– “Du har aldri vært en god mor. Du burde lære hvordan du skal være en ekte mor av svigermoren min.”

Mannen hennes var der da hun sa det. Jeg spurte henne rett ut hvorfor hun hater meg så mye. Hun nektet å svare. Til slutt sa jeg:
– “Ok. Jeg vet ikke hva jeg har gjort, men jeg sier unnskyld for alt. Kan vi ikke starte på nytt?”

Hun svarte:
– “Du har aldri vært søsteren min, og jeg vil ikke ha en søster som deg i livet mitt.”

Den setningen knuste meg helt. Jeg har aldri snakket med noen om det – ingen.

Mamma ble så sint at hun kastet henne ut av huset.

I løpet av de siste fem årene giftet hun seg – uten å invitere noen av oss i familien. Hun har ringt to ganger siden, men hun har aldri sagt unnskyld for noe. Hun mener fortsatt at hun ikke har gjort noe galt.

Jeg har sagt til mamma:
– “Det er datteren din. Du kan selvfølgelig ta kontakt med henne hvis du vil. Men la henne ringe selv når hun har forstått hva hun har gjort.”

Forrige uke ringte mamma meg på jobb og sa at storesøsteren min hadde ringt, og at hun kom hjem til oss for å snakke. Jeg begynte å gråte, men sa at det var greit. Hele dagen var jeg litt glad – kanskje vi kunne snakke ut og fikse ting.

Da jeg kom hjem, satt hun i stua. Jeg prøvde å snakke med henne, men hun sa:
– “Hold munnen din. Jeg snakker ikke med deg.”

Jeg ble sjokkert og sa:
– “Du tok kontakt for å snakke, og så oppfører du deg sånn?”

Hun svarte:
– “Jeg tok ikke kontakt. Det var mamma som ringte meg.”

Det føltes som om noen jeg stolte på – som hadde en viktig plass i livet mitt – stakk meg i ryggen. Jeg sa ingenting mer.

Siden da har vi ikke snakket noe særlig.

For to dager siden sa jeg til mamma hvordan jeg har følt det, og hun svarte at hun ønsker at alle barna hennes skal være samlet. Hun forventer at jeg tar et steg mot søsteren min for å bli venner igjen.

Men jeg føler at jeg har mistet både mamma og storesøsteren min. Etter at pappa døde, var det de to jeg hadde. Nå føler jeg ingenting. Jeg er sint og skuffet og vil egentlig ikke snakke med dem. Men fordi jeg bor med søsknene mine, vil jeg ikke at de skal lære dette mønsteret av meg.

Jeg forstår at jeg ikke kan forvente at mamma bare skal glemme det storesøsteren min har gjort. Men det hun gjorde nå – å kontakte henne bak ryggen min – knuste meg. Jeg vet ikke lenger hva som er rett og galt. Jeg håper noen kan gi meg råd eller hjelp.

Lillesøsteren min og lillebroren min er også veldig sinte på storesøsteren vår. Den andre broren vår holder seg unna konflikter og sier ingenting.

Det gjør utrolig vondt å lese hva du har vært gjennom 💔 Det er så forståelig at du kjenner deg både såret, sint og forvirret. Du har allerede vist mye styrke i å prøve å strekke ut en hånd flere ganger, det sier mye om deg. Husk at du har rett til å sette grenser og ta vare på deg selv. Du fortjener å bli møtt med respekt og kjærlighet ❤️ Hvordan har du det nå, midt oppi alt dette?