Ser ikke noe feil i det de over her sier, det kommer helt an på deg som person, hvor riktig de forskjellige rådene vil være. Men det jeg vil anbefale deg, før du prøver å redusere tiden du har med barna, er å lage en plan for hva du skal bruke dagene på når du får mer tid for deg selv. Tips jeg sterkt vil anbefale, er tung styrketrening og/eller kondisjons trening, gjerne daglig. Det kommer til å føles forferdelig ut den første tiden, men du vil etterhvert føle deg bedre på mange måter, og vil hjelpe hodet og kroppen til å stresse mindre.
Og finn en aktivitet som gir deg mentalt stimuli og kan potensielt defineres som små opplevelser, gjerne noe som krever sosial interaksjon, men må ikke være det. Det kan være så enkelt å gå en tur, og ta det med ro og observere så mye og små detaljer rundt deg som mulig, eller du kan starte med en sport som passer deg, men noe som gir nye sanseinntrykk og stimuli til hodet.
Deretter rutine. Gjør det du kan for å lage faste tidspunkt og rutiner du kan gjøre alt som skal gjøres iløpet av en dag, dusjer du annenhver dag, så gjør det hver dag for å holde den faste rutinene.
Sist men ikke minst, så er det noe som ikke man i utgangspunktet skal kaste for mye rundt, men etter å ha lest det du har skrevet, så ville jeg anbefalt å ta en utredning for ADHD. Dette mener jeg ingenting vondt med, da jeg har det selv. Men mye av det du nevner her kan gjøre at du faller innen for å kunne ha det. Ville anbefalt deg å søke litt på nettet (vær kritisk til sider, da det er mye tull der ute også), og vurdere saken selv, spessielt, om du har hatt lignende tendenser på humøret fra barndommen.
Når det kommer til BV, så om du er mottakelig, så har du gode muligheter mellom dem til å be om råd til å forbedre håndteringen av barna. Så lenge du viser interesse og ønsket for det.
Og jeg vil avslutte og si, at jeg kan love deg at du ikke er et udugelig menneske, da hadde du ikke hatt den selvinnsikten som du viser. Du har det muligens ikke lett, og klarer kanskje ikke komme ut av det på egenhånd, men du ser det, og det er det mange som ikke gjør. Du har mange år igjen, og det er aldri forsent å starte å be om hjelp, og invistere tid og krefter i den personen du selv føler du har potensialet til å bli. Men det tar tid. Så sett deg så så mange, og så små mål som overhodet mulig, så kan jeg love deg at det vil være med på å motivere deg i lengden.
Med så små mål som mulig, mener jeg, at om du f.eks. alltid kommer 10 min forsent på jobb. Så sett deg et mål, at i løpet av uka, så skal jeg bare komme 9 minutter for sent.
Om du roper til barna 10 ganger iløpet av en dag. Så prøv å redusere det til 9 ganger.
Om du kun går 500 skritt om dagen, prøv å øke det til 550 skritt.
Heier på deg, og håper du finner en løsning som fungerer for deg i lengden.