Livet er så tøft for tiden

Jeg har nettopp gjenomgått et samlivsbrudd etter 24,5 år. Vi har levd i et turbulent forhold i 1,5 år og det endte til slutt at jeg tok steget med å flytte ut. Jeg har det utrolig tøft og er så langt nedd psykisk at jeg ikke ønsker å leve. Jeg har slitt med suicidale tanker i over ett år. Jeg er for “feig” til å gjøre en aktiv handling, men jeg er så sliten, så sliten mentalt. Jeg har to voksne barn som jeg ikke kan forlate. Jeg har et stort nettverk, men har latt være å ta kontakt de siste 1,5 årene for å ikke bry dem og gi dem en belastning vedr. mine problemer. Jeg har gått fra en dominant og kontrollerende mann. Det er ikke snakk om fysisk vold, men han har vært knallsterk psykisk. Nå er jeg så kangt nede og vet ikke hvordan jeg skal “komme meg opp av hengemyra”

Det er leit å høre at du har det slik.

Det skal finnes et tilbud i kommunen din, noen du kan snakke med når du har det slik som dette. I kommunen jeg bor i, heter det livskrisehjelpen og er tilknyttet legevakten, jeg vet ikke hvordan det er i andre kommuner, men jeg tror alle skal ha et eller annet slik tilbud slik at man kan få snakket med noen når man er i en dyp krise, slik du er nå. De som er her, er veldig gode på å møte folk og snakke med folk i kriser, de har masse erfaring med det. Jeg vil anbefale det på det sterkeste.

Ellers finnes det jo mange hjelpetelefoner der de også er gode på å snakke med folk, men selv foretrekker jeg å snakke med noen jeg ser og er i samme rom som.

Du trenger hjelp, og det er helt forståelig at du gjør det, når du har hatt det slik som du har hatt det. Det er også synd å høre at du har isolert deg fra nettverket ditt, men det er også ikke uvanlig at man gjør og tenker at er best. Jeg tror da heller at nettverket ditt vil være glad for at du endelig har gått fra den dominerende og kontrollerende mannen din, og at de vil ønske å være der for deg nå. Iallfall hvis de er glade i deg og bryr seg om deg. Det å gi folk lov til å hjelpe og vise omsorg og kjærlighet, er også noe fint å gi til folk.

Jeg tenker at det er omsorg og kjærlighet, medfølelse og varme, du trenger nå, uansett hvor du søker og finner den.

Jeg tror jeg vet om en person du kan kontakte som jeg tror vil gi deg gode råd.