Problemer med å føle meg ren

Jeg har ikke ocd, men jeg har et sterkt behov for å føle meg ren og lukte godt. Jeg kan aldri bruke ett klesplagg mer enn én gang før jeg vasker det, og ofte bytter jeg klær kanskje to-tre ganger daglig. Jeg kjøper veldig ofte nye klær fordi jeg vil føle meg “fresh og ny”. Jeg vasker, støvsuger og rydder mye. I følge mannen min er det ikke noe vits å være så rigid og han mener jeg kan slappe av litt. Men jeg bruker kontroll for å håndtere stress, og hygiene er noe jeg kan ha full kontroll på.
Jeg klarer ikke sette meg ned eller slappe av hvis ikke leiligheten er ryddig og jeg ikke føler meg ren.

kjenner meg veldig igjen
særlig mht personlig hygiene
det kan være et mareritt
på flere plan
håper du klarer å moderere deg litt da
det er jo så forbannet slitsomt å ha det sånn!

Hvis du bruker det for å håndtere stress, kanskje du skulle se på hva det er som stresser det? Om det er noe der du kan ta tak i? Det høres jo slitsomt ut å ha det slik.

Er det noen (andre) aktiviteter du liker å gjøre? Jeg ble selv sykmeldt for stress, og fikk beskjed av legen om å gjøre gode ting for meg selv, bruke tida på å gjøre aktiviteter som jeg likte. Jeg vet ikke om det i seg selv var det som fungerte best, men det var godt å bli fortalt at jeg skulle ta tid til meg selv og gjøre gode ting for meg selv. Det er da ikke alltid like lett å finne ut av det, men jeg har funnet ut en hel masse etter det :)