Hei.
Det er både gjenkjennelig og høre ut som noe som preger livet ditt i stor grad. Det er bra at du er klar over det, det er første steget for å få gjort noe med det.
Jeg tenker også at det er en angst, men stress og press på og i deg selv høres også beskrivende ut. Man snakker gjerne om prestasjonsangst, men jeg liker selv ikke det ordet så godt lenger, da jeg har lært mer om hvor dette kommer fra - iallfall, som har gitt meg mening.
Hvordan har du blitt behandlet av andre når det gjelder det - når du har gjort feil? Om de har vært støttende eller kritisert deg for det, kan ha mye å si. Jeg er selv fra en familie der på en måte det verste du kunne gjøre, var å gjøre noe feil, og vi var gode på å påpeke feilene til hverandre, eller enn å snakke om de tingene vi gjorde godt. Og vi var egentlig flinke i så mange ting.
Det er så leit når dette hindrer en i å gjøre ting, når angsten for å feile blir så stor.
Jeg har måtte øve meg på dette, og gjør det fortsatt - at jeg har måtte øve meg på å gjøre feil og tillate meg selv å gjøre feil, og øve meg på å være vennlig mot meg selv når jeg gjør feil og snakke til meg selv på en god, og ikke dømmende måte når jeg har gjor noe galt.
Det å gjøre feil, er også noe man kan lære så masse av. Og som for idrettsutøvere, hvis de ikke hadde tålt å feile, så hadde de heller aldri greid å bli så gode. Men som med dem, så trenger man god støtte rundt seg, av seg selv eller av andre, for å tørre å prøve, slik at man føler at man vil greie det selv om man feiler. For det er vel redselen for hva som skjer når man feiler, som er det som hindrer en i å prøve?
Det er litt gøy at du nevnte det med å strikke, for jeg har selv unngått veldig lenge å strikke en genser, og da jeg til slutt fikk meg selv til å gjøre det, skjønte jeg at jeg trengte å ikke være så nøye, at jeg trengte å ikke være redd for at det ble feil, at jeg måtte tillate at det ble feil og ikke perfekt. Og nå får jeg masse skryt for genseren, selv om jeg vet jeg har gjort feil i den, noe som faktisk får meg til å føle meg bedre enn om jeg hadde passet på slik at den ble perfekt. Jeg vet ikke om det gir mening. Men da får jeg bekreftelse på at ting kan være eller bli bra, selv om de ikke blir perfekt.