Tips i forhold til angst

Mitt beste tips i forhold til angst, er å gjøre helt vanlige ting, som man ellers ville ha gjort og som man vet man greier å gjøre. De som har vært borti eksponeringsterapi, vet at man må unngå sikkerhetsadferder, for de gjør at man bare føler mer at ting er farlig og at man må passe seg for dem. Og når man har angst så går man gjerne inn i angsten og skal kjempe den vekk, eller man blir mer og mer stresset av å ha angst og av at den ikke forsvinner, slik at det føles bare enda mer farlig. Men hvis man gjør noe helt vanlig, hvis man greier å få fokuset over på noe man vet man greier og gjør til vanlig, og ikke prøver på å bli kvitt eller kjempe i mot angsten, så forteller man hjernen og kroppen sin at det ikke er farlig, og så vil nervesystemet roe seg etter hvert helt av seg selv. Det er min erfaring. At det er det som fungerer. Og at hvis det er noe jeg er så redd for at jeg ikke greier å gjøre der og da, så lar jeg være å gjøre det, og jeg gjør andre ting, til jeg blir rolig nok, til at jeg greier å gjøre det jeg er redd for å gjøre.

Det å øve på mindfulness har hjulpet meg til å være mer i det jeg gjør, her og nå, istedenfor å forsvinne inn i tankene og inn i angsten på den måten jeg gjorde før. Hvis man opplever at det kan gi mer angst eller at det er for vanskelig med lange mindfulness-øvelser, så anbefaler jeg kortere øvelser på noen minutter.

Det vil aldri være ting man ikke er redd for, også for meg, slik at jeg merker at det som er mest nyttig ikke er å slutte å være redd, men å finne gode måter å håndtere det på når jeg er redd, for gjør meg tryggere istedenfor å øke redselen og angsten.

Jeg håper noen kan ha nytte av dette.

Veldig bra skrevet. Akkurat dette lærte vi på angst kurset. Det å ungå sikkerhetsadferder er alfa omega. Lettere sagt en gjort, men øvelse gjør mester

Takk for det :)

Ja, det er ikke lett å unngå sikkerhetsadferder, det er ikke en gang lett å se at man har dem. Jeg tenkte litt da jeg skrev innlegget, at når man får beskjed om å unngå sikkerhetsadferder, så er det jo bra, men at det kanskje er nyttig hvis man vet hva man heller kan gjøre, og å fokusere på det? At det å faktisk lage seg rutiner i livet eller å øve seg på helt vanlige ting, ting man greier å gjøre, gjør at man får alternativer til sikkerhetsadferdene?

Jeg har ikke vært på noe angst kurs selv, men jeg har sett selvhjelpsvideoer i forhold til angst, som jeg syns har vært veldig nyttig, men for meg har det vært noe som manglet. De kom med forslag at man skulle fokusere utover istedenfor innover, eller å fokusere på pusten, men det er ikke nødvendigvis så lett. Og så slo det meg nå, at det som hjelper meg aller mest når jeg har angst, er å gjøre helt vanlige ting, ting jeg gjør til daglig, ting jeg er trygg på og som jeg vet at jeg klarer, og at det hjelper kroppen min ut av den kriseberedskapen den er i.

Når man har angst, kan man oppleve det som om det er et stort problem man må løse, iallfall har det vært det for meg, og det kan gjøre det så uoverkommelig. Men hvis man greier å dele ting opp i småting, eller små øyeblikk, så blir alt så mye mer overkommelig, er min erfaring.

Kan også anbefale å lære seg mest mulig om det man har angst for, hvis det lar seg gjøre. Det bidrar til å ufarliggjøre negative tanker om temaet.