Mitt beste tips i forhold til angst, er å gjøre helt vanlige ting, som man ellers ville ha gjort og som man vet man greier å gjøre. De som har vært borti eksponeringsterapi, vet at man må unngå sikkerhetsadferder, for de gjør at man bare føler mer at ting er farlig og at man må passe seg for dem. Og når man har angst så går man gjerne inn i angsten og skal kjempe den vekk, eller man blir mer og mer stresset av å ha angst og av at den ikke forsvinner, slik at det føles bare enda mer farlig. Men hvis man gjør noe helt vanlig, hvis man greier å få fokuset over på noe man vet man greier og gjør til vanlig, og ikke prøver på å bli kvitt eller kjempe i mot angsten, så forteller man hjernen og kroppen sin at det ikke er farlig, og så vil nervesystemet roe seg etter hvert helt av seg selv. Det er min erfaring. At det er det som fungerer. Og at hvis det er noe jeg er så redd for at jeg ikke greier å gjøre der og da, så lar jeg være å gjøre det, og jeg gjør andre ting, til jeg blir rolig nok, til at jeg greier å gjøre det jeg er redd for å gjøre.
Det å øve på mindfulness har hjulpet meg til å være mer i det jeg gjør, her og nå, istedenfor å forsvinne inn i tankene og inn i angsten på den måten jeg gjorde før. Hvis man opplever at det kan gi mer angst eller at det er for vanskelig med lange mindfulness-øvelser, så anbefaler jeg kortere øvelser på noen minutter.
Det vil aldri være ting man ikke er redd for, også for meg, slik at jeg merker at det som er mest nyttig ikke er å slutte å være redd, men å finne gode måter å håndtere det på når jeg er redd, for gjør meg tryggere istedenfor å øke redselen og angsten.
Jeg håper noen kan ha nytte av dette.