Alle med helseangst, se hit

Hei,

Ville bare dele disse videoene av ei som selv har slitt med helseangst og jobber nå som angst terapaut, anbefaler på det sterkeste å se flere av videoene hennes, men legger ved link til 2 som må sees 🫶🏽

Håper dette kan hjelpe, har hjulpet meg og skal fortsette å jobbe med å bli bra med å følge rådene hennes 🫶🏽

Hei.

Jeg så videoene, og jeg syns det hun sier er veldig bra og at tipsene hennes er noe som vil fungere. Det gir totalt mening for meg at dette er ting som hjelper sånn på ordentlig, fra hva jeg har lært om angst og erfart selv. Så jeg anbefaler alle med helseangst å høre på det hun sier, selv om det virker som helt det motsatte av det du vil gjøre. Men det er jo noe av poenget, at man har kommet inn i et mønster som bare opprettholder angsten, og for å bryte med det mønsteret, så må en gå imot de impulsene man har om å gjøre de tingene som faktisk opprettholder angsten, men som man tror hjelper.

Jeg håper hun gir mening for dere med helseangst også.

Jeg vil legge til at det hun sier, kan overføres en del til andre typer angst, det handler om de samme mekanismene, det å bryte ut av mønsteret som opprettholder angsten. Man vil gjerne gi en selv gode grunner for å ha angst, for å vise andre at det er en grunn til at man har det og føler det slik man gjør det, og det er jo det på en måte, men at det handler om at man er redd, og at man istedenfor å berolige seg selv, bare gjør seg selv mer og mer stresset. Eller at man unngår ting som er bra for en, fordi man er redd, slik hun forteller om.

Det å finne ut av hva sikkerhetsadferdene sine er, og å unngå å bruke dem, er så viktig for å komme ut av angst. Jeg visste ikke om sikkerhetsadferder før, og trodde at eksponering bare handlet om å gjøre de tingene man er redd for, men hvis man beholder sikkerhetsadferdene, så hjelper det ikke med eksponering, for da vil man bare få bekreftet det man er redd for, iallfall er det min erfaring. Slik at det å bli bevisst sine egne sikkerhetsadferder, er noe jeg anbefaler på det sterkeste. De kan komme helt automatisk, slik at man ikke greier å stoppe dem, men ved å bli bevisst dem og jobbe med dem, så kan man iallfall forsinke dem, slik hun også snakker om. At hvis man greier å la være å gjøre det man har en sterk trang til å gjøre med en gang, hvis man greier å forsinke den responsen, så kan man komme ut av det, eller merke at det går greit å ikke gjøre det likevel, eller se at det kanskje ikke er slik man tenker at det er. For når man er redd, så reagerer man automatisk, og ved å gjøre det, så forteller på en måte kroppen vår oss at vi har noe å være redd for også, slik at den da bare blir forsterket, følelsen av at det er fare på ferde. Så om vi greier å forsinke responsen litt, så gir det oss også en mulighet til å sjekke om det faktisk er så ille, det gir hjernen en mulighet til å koble seg på og se mer rasjonelt på situasjonen.

Det er da ikke lett å komme seg ut av et mønster man er så vant til å være i, og som sagt, så kan det virke som rådene forteller en at man må gjøre helt det motsatte av det en selv nå føler er det man trenger å gjøre, men jeg tror virkelig på at dette er ting man bør høre på og følge, helt til man selv ser at de fungerer og hjelper en.