Faste rutiner og prøve å ikke la den hindre meg i gjøre ting, men samtidig godta det og være god mot meg selv hvis det er noe jeg ikke greier.
Det å ha øvd på tilstedeværelse her og nå, metoder for å roe ned nervesystemet og å skifte fokus. Det kan da være nyttige ting å øve på før en ny angstperiode, for det er enklere å øve på metodene når man er rolig og ikke midt i angsten, og når man har fått øvd nok på dem, så vil man automatisk kunne benytte seg av dem når man det trenger det igjen, men det kan finne mye som kan roe en ned for det.
Noe jeg har funnet ut fungerer veldig godt, er å prøve å behandle angsten som en litt sånn som noen som maser om oppmerksomhet, men som man ikke trenger å gi oppmerksomhet til. At det går an å anerkjenne at den er der, men at hvis man greier å gjøre vanlige, trygge ting, så roer man seg ned. For da forteller man nervesystemet at det ikke er noe farlig og at det ikke er noe å stresse for, og da slås alarmberedskapen i kroppen seg av. Men hvis man derimot lar seg jage og styre av angsten, så forteller man seg selv bare at det er farlig og da blir man bare mer oppjaget og enda mer på vakt. Dette er iallfall mine erfaringer, og det traumebøker skriver.
Man kan jo bare tenke på hvordan det er hvis man har angst og noen andre bare blir stressa av det og redd av det, da blir man bare enda mer redd og stressa. Mens hvis den andre måter en med ro, forståelse og vennlighet, så blir en selv roligere. Jeg tror mye på at hvis man greier å møte seg selv slik man trenger å bli møtt av andre, så kommer en langt. Det kan da være vanskelig i begynnelsen, og da kan det være veldig bra og viktig å ha folk som har den effekten på en og som møter en og angsten ens på den måten.
Det å bruke sansene - å gi seg selv gode sanseopplevelser er roende. Og de trenger ikke en gang å være så gode, bare de er ok og ikke farlige, så er de gode for å roe ned. Alt som man kan kjenne, se, smake, lukte på som ikke er farlige, bekrefter at det finnes gode, trygge ting, og det hjelper en til å roe ned. Dessuten er det godt å bruke sansene. For hunder så hjelper det visst å snuse for å roe seg ned, og det er litt sånn det samme for mennesker når vi får brukt sansene våre på en god måte.
Jeg leste en artikkel om selvmedfølelse og høsten, og at det er viktig å være god mot seg selv, gjøre gode ting for en selv og ta vare på en selv på høsten, særlig hvis man syns det er en tung tid.