Hei.
Jeg har egentlig aldri tenkt over om jeg har tvangstanker eller ikke før… men etter å ha begynt i behandling hos psykolog, hvor jeg har blitt mer bevisst på angsten, følelser, osv… Så har jeg begynt å reflektere over om jeg også har tvangstanker?
Altså, jeg har enkelte “regler” på ting, som jeg ikke helt ser logikken av, og jeg må ha enkelte ting tilgjengelig, som egentlig ikke er så viktige, samt et helt kveldsrituale…
Eks. Jeg har alltid måtte bruke q-tips hver eneste dag (alt fra flere ganger om dagen, tll bare kvelden), etter at jeg opplevde å miste hørselen pga for mye ørevoks som barn. Jeg husker det som en veldig skremmende opplevelse og ble i grunn livredd… Men rett etter legebesøk samme dag, så gikk det jo bra igjen…
Så har jeg egentlig ikke tenkt mer på hvor viktig q-tips var før jeg befant meg noen år senere, på en plass hvor det ikke fantes noe q-tips da jeg var begynt med mitt kveldsrituale og skulle bruke den der og da… jeg husker at jeg ble fortviler, irritert, tror faktisk jeg kjeftet på hun damen, som ikke kunne gjøre noe med dette der og da…, og jeg klarte ikke å slappe av før noen heldigvis fant en q-tips 😅
Jeg husker og at en lege, som sjekket meg i ørene ba meg om å roe ned på q-tips bruken, siden øregangene var ganske røde… jeg har totalt ignorert dette såklart… Og jeg blir bare flau av hele opplegget her, fordi jeg klarer ikke å slutte heller … har holdt på slik i flere år nå.
Er dette en tvangstanke?
Det høres veldig ut som en type tvangstanke det du beskriver.
Tvangstanker oppstår fordi hjernen på en måte “henger seg opp” i tanker eller bekymringer og sender feil signaler om fare eller viktighet. Dette kan føre til at personen føler et sterkt behov for å utføre bestemte handlinger (tvangshandlinger) for å dempe angsten eller ubehaget.
Det finnes flere grunner til at folk kan utvikle tvangstanker:
- Hjernens biologi og kjemi
– Studier viser at ubalanse i signalstoffer som serotonin kan spille en rolle. Områder i hjernen som regulerer beslutningstaking, risiko, og frykt kan være overaktive hos personer med tvangslidelser (OCD).
- Genetikk
– OCD og tvangstanker kan ha en arvelig komponent. Hvis noen i familien har hatt det, er risikoen litt høyere for at andre også kan utvikle det.
- Stress og traumer
– Høy stressbelastning eller traumatiske opplevelser kan utløse eller forverre tvangstanker, spesielt hvis personen har en sårbarhet for det.
- Tankefeil og overansvarlighet
– Mange med tvangstanker har et overdrevet behov for kontroll eller føler et ansvar for å forhindre dårlige ting fra å skje. Dette kan forsterke tankemønstrene.
- Lærte reaksjoner
– Noen ganger kan tvangshandlinger starte som en måte å takle stress på, men over tid blir de automatiske og knyttet til tvangstanker.
Selv om tvangstanker føles ekte og skremmende, er de ikke et uttrykk for personens ønsker — tvert imot, de er ofte det motsatte av hva personen ønsker. Derfor skaper de mye uro og lidelse.
Det er mange ulike måte å redusere eller å få de vekk på.
Tusen takk for utfyllende og forståelig svar. Kan gjerne ta det opp med psykologen min på neste time.