Helseangst,tenner

Hei. Er det fler med en slags helseangst som går på redsel for tannpine?
Ser de fleste er redd for alvorlige sykdommer som kreft,als, hjertesykdom ol. Jeg er overhode ikke redd for alvorlige sykdommer eller å dø,men jeg har en forferdelig angst for tannpine! Å miste en bit av en tann,at en tann skal være løs. Alt som kan forårsake smerter i tennene. Høres jo helt latterlig ut,jeg vet!

For mange år siden opplevde jeg tannpinen fra helvete, hvor ingenting hjalp. Smerten var så intens og grusom. Resulterte i rotfylling,og ikke hadt vondt i den siden.

Men,etter hvert har jeg begynt å “kjenne” på ting i tennene.
Det er blitt noen rotfyllinger siden dengang,dog aldri hadt DEN smerten igjen.
Problemet er at jeg stadig tror det er noe galt.Jeg har vært utallige ganger til tannlegen uten at det har vært noe galt. Det er flaut hvor ofte jeg har vært der og jeg føler meg som en idiot!

Jeg bruker mye tid på bekymring,skjekking av “symptomer”. Har gått til psykolog og blitt behandlet metakognitivt. Jeg har altså verktøyet,men å bruke det er lettere sagt enn gjort.
Har problemer med nakke og skuldre også, fordi jeg blir så anspent.

Noen fler som har vært borti noe liknende? Føler jeg er den eneste med en så dum form for helseangst!

Hei. Jeg har det akkurat slik nå. Jeg har hatt en del trøbbel med tennene det siste halv året pga visdomstenner som har kommet fram. Men nå har jeg ei tann som må rotfylles, og jeg gruer meg. Jeg har også ofte vært hos tannlegen fordi jeg har vondt i tennene, uten at det foreligger noe faktisk galt. Litt sånn er det nå også, føler jeg har vondt i hele munnen, og spesielt på kveldstid/natt. På dagen er det ikke like ille. Veldig rart det her hvordan det kan påvirke hele systemet i kroppen. Det skal sies at jeg har kroniske kjevesmerter så det kan jo kjennes som tannverk. Men likevel har jeg en del ising osv selv om tannhelsen min er kjempe bra.

Takk for svar😊Har en del kjevesmerter jeg også,samt nakke og skuldre. Tror faktisk at noe av det som kjennes ut som smerter i tenner egentlig kommer derfra.
Nesten en befrielse å høre at vi er flere som opplever det samme,man føler seg LITT mindre som en idiot da 😊
Du skal ikke grue deg til rotfylling,det kjenner du ingenting av. Jeg har rotfylt tre tenner, aldri kjent noe mens det ble gjort 👍

Hei igjen. Ja jeg har også det siste året fått kroniske smerter rundt skulderbladene, nakke, kjeve og hodet. Har forsøkt bittskinne mot anspent kjeve, ikke suksess her iallfall. Tennene består av masse nerver, og jeg tror at hvis man sliter en del med somatiske plager så kjenner man det sikkert i tennene også. Merkelig med det! Takk for beroligende ord ang rotfylling, det går sikkert bra 😊

Begynt med bittskinne her også. Funket bra i starten,men jeg biter jo fortsatt tennene hardt sammen. Beskytter tennene om ikke annet 😊

Det er sant. For meg funker psykomotorisk fysioterapi best 😊 det kurerer ikke, men det lindrer iallfall!