Tungt. mørkt

Vet ikke hvor jeg vil hen med dette… med denne teksten.
Har ikke hatt slike tanker på mange år (selv om depresjoner har kommet og gått). Tanker om å ta livet mitt. Nå dukket opp ofte de siste par ukene. Går i bølgedaler, men har det mesteparten av tiden uutholdelig tungt. Funnet ut hvordan og ca. når, men vanskelig å få tak på det jeg trenger for å gjennomføre.

Å gå rundt med slike tanker er også tungt. Man skal jo å være positiv og åpen, jeg vil ikke bry noen med mine aller innerste mørke tanker. “Alle” vil jo at en skal spre glede, ikke henge med hodet å være negativ. Tenker det er slitsomt og kanskje vanskelig for folk å forholde seg til når noen har tanker om å ta livet sitt. Hvordan skal man hjelpe, liksom? Annet enn å prøve å få prof hjelp.

Prof hjelp har ikke hjulpet / jeg har ikke fått bra nok hjelp, enda jeg har prøvd og prøvd og kjempet. Nå har jeg gitt opp på mange måter. Jeg har vært en tøffing lenge. Plukket opp hver bit av meg selv, funnet en haug ulike selvhjelp på nett, når det offentlige har sviktet. Klart å reise meg opp og fortsatt livsferden, på godt og vondt. Spørs hvor lenge jeg orker mer… Sikkert egoistisk, det her, ifølge noen. Men det er også alt i alt en selv som må leve livet sitt (eller ikke). Har prøvd å ta livet mitt da jeg var 17. Er 35 straks. Og flere ganger ila disse årene har vært glad for at jeg overlevde. Nå derimot tenker jeg at det må være meningen at jeg skal gjøre det likevel. Det er tungt. Vet at det ikke skal være lett heller. Men en gang må det vel være nok.

Vet fortsatt ikke hvor jeg vil hen med dette… Men ja…

Hei.

Det er leit å høre at du har det slik, men jeg tenker at det er bra at du prøver å sette ord på det.

Veldig leit å høre at du ikke har fått hjelpen du trenger.

Du skrive noe om at man bare skal være åpen og positiv, og jeg syns det er trist å høre at det er din opplevelse, for man trenger også å lov til å ha det leit og være lei seg, eller misfornøyd med ting. Eller sint. Eller alt dette som du tenker ikke er lov.

At folk syns det er vanskelig å forholde seg til noen som har tanker om å ta livet sitt, er nå så - de prøver å forandre på det. Få folk til å forstå at det er bra med åpenhet om temaet.

Tror du ikke at det er mulighet for deg for å få profesjonell hjelp nå? Når du har disse tankene? De må ta det alvorlig. De har et ansvar der. Men jeg forstår også det hvis du ikke orker å prøve på det.

Jeg håper at det føltes litt godt å få satt ord på det her.