Jeg har opplevd et stygt brudd for MANGE år siden.
Det går bra nå, er gift og har det fint med ny partner.
Problemet er at følelsene sitter fremdeles i kroppen… det føles nesten uoverkommelig i noen settinger. Kroppen blir nummen, har hatt flere angstanfall og vil helst kutte kontakt med omverdenen i perioder der jeg blir tvingt til å forholde meg til følelsene, blir utmattet.
Vi har 2 barn sammen, så vi har aldri hatt pause fra å måtte forholde oss til hverandre.
Hovedfølelsen er nok mangelen på respekt og forståelse. Og ingen beklagelse.
Min daværende forlovede og min beste venninne ble sammen like før vi skulle gifte oss, hvor lenge de hadde affære før dette har jeg ikke villet ha noe informasjon om.
De flyttet raskt sammen og fikk et barn sammen ca 1år etterpå.
Problemet har vært at det sviket (spesielt fra min nærmeste venn) var ikke nok, de har fortsatt i alle de år å delt usanne og stygge rykter om meg. I tillegg til å motarbeide mest mulig samarbeid og min tidligere venninne har tatt over alle “mine” naturlige roller. Blir litt diffust her nå, men blir mye å skrive.
Det har vært utrolig tøft, men jeg har strukket meg langt for å bevare fred pga barna. Jeg har fremsnakket de til barna og samarbeidet langt utover komfortgrensa.
Nå er barna store og den eldste har fått barn.
Vi blir da innvitert i bursdagsselskap til min eks sitt hus, for å feire barnebarnet. Og der går min grense kjenner jeg… Jeg har møtt opp på alt i alle settinger, men et selskap hjemme hos de som fremdeles snakker stygt om meg til folk jeg ikke kjenner makter jeg ikke… (er bekreftet flere ganger)
Konflikten er at min sønn blir skuffet og synes ille om meg som ikke vil feire barnebarnet. De er hos min eks flere ganger i uka, her er de 3-5ganger i året. Vi bor nære. Min familie er et ikke-tema, sønnen min vil ikke forholde seg til de. Det har ikke skjedd noe som skal ha gjort det slik, bortsett fra at han bodde mest til far fra han var 8-15år. Det gjør så vondt at jeg ikke fungerer…
Jeg har foreslått en ekstra feiring hos oss, hvor jeg lager middag og kake. Jeg har sagt at feiring hjemme hos min sønn med alle samlet er helt ok (sannhet med modifikasjoner) det har vi gjort i andre settinger, men at jeg ikke greier å sitte i stua hos de 2 og leke at alt er bra…
Nå vet ikke “barna” alt, men de vet nok til at de burde ha en viss forståelse, da de har fått vite litt med alderen når de har spurt.
Jeg har vært veldig grenseløs i forhold til hvor mye folk har kunnet tråkke på meg uten å vært stygg tilbake, så jeg har forståelse for at det er vanskelig for andre når jeg faktisk sier i fra at jeg har en grense… Jeg vil også bli tydligere for å vise søsken at det er ok å si i fra når grensen er nådd.
Jeg ønsker å ha et fint forhold til min sønn m/familie, men føler at det ikke er mulig uten å utslette meg selv komplett og være helt avskrudd følelsesmessige… slik kan jeg ikke ha det…