I dag kjenner jeg på en slags håpløshet i livet. Jeg har alltid hatt håpet og optimismen som har dratt meg gjennom alle tøffe tak i livet. Jeg har klart å bestige de høyeste fjell (metaforisk) før og kommet meg opp på hesten igjen.
Overgrep og mobbing i barne- og ungdomsårene, en pappa som ble alvorlig syk som jeg måtte redde som 10-åring, leve med en syk pappa og etterhvert en syk og deprimert mamma, skilsmisse og flytting, bortgang av mamma og pappa, div samlivsbrudd, kamp mot avhengigheter og så videre. Jeg klarte liksom alltid å reise meg og stå stødig på mine egne ben. Jeg har vært heldig med jobb og karriere og har hatt det greit med økonomi og ryddighet i livet.
Jeg har gått en del i terapi de siste årene, men har ingen diagnose, noe som jeg tenker er greit å forholde seg til. Har hatt god nytte av det.
De nære relasjonene jeg har hatt har stort sett vært meg som skal «redde» eller «fikse» den andre parten. Til gjengjeld har jeg aldri forstått, ytret eller blitt møtt på mine behov i disse relasjonene. Forholdene har stort sett gjort meg liten og usynlig, men jeg har stått i de for å bevare tryggheten rundt å ha flere relasjoner rundt meg. Overspising og overdreven jobbing har holdt de vonde følelsene borte som har gjort at jeg nok har klart å stå i det lengre enn jeg burde.
Nå måtte jeg bryte ut av det forholdet jeg har stått i i 10 år med to barn i skole og barnehagealder. Det har vært et bra men også veldig tøft forhold hvor jeg til slutt følte at det ikke var noe igjen av meg. Min samboer har vært psykisk syk lenge og har stort sett lagt ansvaret på meg og de rundt seg uten å ta ordentlig tak i sine egne problemer. Alt fra det følelsesmessige til det praktiske. Det har også påvirket barna en del. Etter uendelige forsøk på å fikse forholdet, kom jeg til det punktet at jeg måtte ta grep og flytte ut for å finne tilbake til meg selv.
Nå sitter jeg her og kjenner på ensomhet, sorg ,skyldfølelse for å ha brutt opp familien og relasjonene rundt, lite håp for fremtiden. Jeg må nå finne nye venner og nye nettverk (igjen), jeg er usikker på om jeg gjorde det riktige, dårlig selvtillit på om jeg skal klare å ha barna halvparten av tiden, usikker på om jeg klarer å holde meg i jobb, pengebekymringer, osv. jeg savner våre herlige barn utrolig mye når jeg ikke er med dem. Jeg savner svigerfamilien.
Jeg sa til meg selv før jeg gjorde det slutt, at nå kom det til å bli et tøft år. Så jeg er klar over hva jeg går til, men samtidig er det tøffere å stå i det enn det jeg trodde. Jeg kjenner bare at jeg er utrolig sliten og lei av dette livet. Akkurat nå kjenner jeg at det er et møkkaliv! Om du har noen optimisme til overs, send det min veg.
Takk for at du leste.