Trenger du en prat? Her for deg <3

Jeg vet hvordan det er å leve med selvmordstanker på daglig basis, og har selv hatt det mesteparten av livet.
Jeg prøver selv å ha fokus på å være lykkelig og å fremme positiv energi, men ofte så føles det mørkt ut og som om smerten aldri vil ta slutt.

Ut ifra min erfaring og når jeg ser andre som lider av selvmordstanker, så er det ofte en felles ting som gjelder på de fleste, som er at suicidalitet og depresjon kan bli kraftig forverret når noen som sliter med dette ikke har noen å snakke med. Spesielt noen å snakke med som selv har gått gjennom lignende og vet hvor smertefullt og mørkt det er og dermed er i en unik posisjon til å forstå noen som lider.

Sosial isolasjon og depresjon generelt er en dårlig kombinasjon i seg selv, og vi vet fra mange år med medisinsk forskning at mangel på sosial kontakt er en viktig faktor i forverring av depresjon hos mange mennesker, og det er derfor det ofte blir anbefalt å delta f.eks. på lavterskel tilbud som de fleste kommuner har eller andre sosiale tilbud, som Røde Kors. Med det er ofte vanskelig og ikke så lett å bare gå til en plass hvor det er kanskje mange mennesker, for hvis en ikke klarer å integrere seg sosialt, så kan en likevel føle seg isolert og alene som om en skulle vært alene hjemme.

Å gå på sosiale samlinger kan potensielt gjøre ting verre hvis en føler seg “utelatt” og ikke klarer å sosialisere med andre og dermed føler seg ukomfortabel med å være der. Dette vil spesielt være en stor faktor for de som har sosial angst og i kombinasjon med depresjon.

Jeg har selv prøvd å delta på et lavterskel tilbud i min kommune det siste året, og i senere tid har prøvd å utnytte tilbud innen Røde Kors, men som en som alltid har hatt sterk sosial angst så er dette svært vanskelig og ofte lager unnskyldninger for meg selv for å ikke dra på slike ting, selv om jeg vet at å unngå det absolutt ikke vil gjøre ting bedre.

Noe som også blir anbefalt vedrørende depresjon er å finne noe som kan skape glede, f.eks. en hobby, jobb, eller noen å prate med. Personlig, det som sikkert gir meg størst glede er å hjelpe andre som sliter med depresjon, og jeg er ofte aktiv på forskjellige forum som Reddit hvor mange ofte søker hjelp og prøver å hjelpe så mange som mulig, så dette er en av tingene som gir meg en grunn til å “pushe” videre og holde kampen gående.

Hvis du som leser dette har det tungt og trenger noen å snakke med uten forpliktelser og fordømmelse, så er jeg her og er tilgjengelig for alle :)

Bare så synd de har stengt for direkte meldinger her. For jeg er ikke så sikker på at jeg orker å skrive åpent her på forumet. Så da er alt håpløst egentlig.

Helt enig, det er litt dumt at direktemeldinger ikke en mulighet. Det gjør det også litt vanskeligere hvis en ønsker å snakke åpent, da det ofte er vanskelig å åpne seg i et offentlig forum hvor alle ser det du skriver.

Skal etterspør tillatelse om jeg kan legge til f.eks. kontaktinfo for egen reddit profil, og evt. bruke det som alternativ for de som vil snakke privat.

Admin her har nå gitt tillatelse til at jeg kunne legge ut informasjon om alternative steder hvor jeg kan kontaktes litt mer privat for dere som ønsker å snakke uten tilskuere.

Reddit: /u/particularconstant32
Discord: Phantomstridettv

Snakketerapi hjelper null så lenge de materielle årsakene forblir. Man får ikke snakket seg bort fra sykdom eller fattigdom. Hobbyer? Ikke få meg til å le. Er man i en så priviligiert posisjon i livet at man har råd til å ha hobbier så har man råd til å betale problemene sine vekk uansett.

Hva som hjelper og hva som ikke hjelper er forskjellig for alle. For noen så kan det hjelpe utrolig mye bare det å ha noen å snakke med som og forstår litt av hva de går igjennom.

Naturligvis så vil det å snakke sammen ikke nødvendigvis løse det som forårsaker problemene, men det kan i enkelte tilfeller bidra med å løse problemene, avhengig av hva problemene faktisk er hvis det kan få en person som sliter til å føle seg mer positiv og oppmuntret til å håndtere egne problemer.

Hobbyer trenger også ikke å være noe dyrt, men det avhenger naturligvis av hva en er interessert i. Mange hobbyer kan være svært dyrt, men det er ikke et selvfølge at det skal være kostbart.

Er også helt enig i at noe så enkelt som å snakke med noen ikke vil få en ut av sykdom, fattigdom, eller nødvendigvis depresjon, men det kan allikevel hjelpe å gi en emosjonell løft som igjen kan motivere en til å gjøre endringer som faktisk kan forbedre livet, men det vil naturligvis kreve mye arbeid uansett og som nevnt, det finnes ingen garanti for at det hjelper.