Å komme seg ut av selvmordstanker

Noen som har kommet seg ut av selvmordstanker og fått det bedre?
Jeg er så sliten av depresjon og uro, men vil jo egentlig leve.

Min erfaring med de tanker er at de kommer og går. Jeg vil anta at det beste en kan gjøre er å finne noe å bruke hjernen på så den har mer fornuftige ting å tenke på.

For meg kommer og går disse tankene. Når tankene blir veldig høylytte og dominerende er det vanskelig å komme ut av de på egenhånd. Og under siste har jeg begynt å ta kontakt og snakke om det med folk. Det er nytt for meg fordi jeg har brukt (og fortsatt bruker) mye krefter på å skamme meg over dem. Jeg tok sjansen og fortalte det til noen jeg ikke hadde sagt det til og merket hvor mye det hjalp å faktisk dele det med noen. Gi noen sjansen til å være sammen med meg i mørket mitt.
Det er ikke meningen at vi skal klare det alene.

Jeg tenker at jeg ikke skal ’ bli kvitt det for alltid’. Men når det er uutholdelig handler det bare å komme seg gjennom dagen. Og hvis jeg tenker det kan jeg gå en liten tur, gå på butikken, danse litt - liksom løfte blikket og prøve å legge merke til verden rundt meg. Ofte dukker det opp noe som minner meg på at det også finnes skjønnhet og glede. Et barn som vinker til bussjåføren, en katt som lusker i buskene, fuglekvitter, lukta av nybakte boller på et bakeri. Det er ikke nok til at depresjonen og angsten forsvinner for godt - men det kan være nok for å holde ut akkurat dette øyeblikket, og kanskje neste.

Når jeg har kommet meg ut og/eller strekt ut en hånd har jeg erfart at en dag som har startet med selvmordstanker kan ende med et smil og gode øyeblikk- og det gir meg håp om at varme, kjærlighet og glede kan få plass sammen med alt mørket. At det kan leve sammen. Og at min evne til å se og være i mørket er like sterk som min evne til å se og være i det lyse.

Til syvende og sist tar vi et valg om å leve. Og når jeg våkner og tenker at jeg ikke orker - så hender det at jeg kommer på at jeg har et valg - og at akkurat i dag velger jeg å leve. Og det er godt nok for i dag.

Jeg har en filmanbefaling og det er ‘Stutz’ som ligger på Netflix. Den hjalp meg å komme ut av en dump og var til stor inspirasjon.

Ønsker deg alt godt 🌿

Tusen takk for svar🤗
Og gode tips. Jeg snakker også om de tankene.

Tør du hvirkelig forteller det til noen? Jeg har kun erfaring med at folk snur ryggen til meg. Har I dag ingen kontakt med families Eller tidligere venner.

Har to seriøse selvmordsforsøk bak meg, men ingen av dem førte til noen oppfølging. Etter et fryktelig forhold hvor jeg ble utsatt for mye vold og mobbing har jeg endt opp med mye tanker om selvmord og selvhat. Vet jeg kommer til å lykkes med å ta livet av meg meste gang.

Å såå vondt å høre. Jeg har fortalt det til flere , venninner, familie, legen og psykolog.

Hei, Svein

Det høres veldig ensomt ut og det er skikkelig kjipt å høre at du ikke har kontakt med nære. Hvem har du kontakt med og finnes det noen du kan snakke med? Jeg ønsker deg noen som kan støtte deg i livet.

Hva bruker du dagene til? Husker du en fin ting som har skjedd deg eller som du har sett de siste dagene?

Ønsker deg alt godt og glimt av gode øyeblikk 🌞