På den ene siden føler jeg at det er rart å skrive om dette, med tanke på hvor gammel jeg har blitt, hvor lenge det er siden. Det var jo i en helt annen verden. Men det er et åpent sår som gnager, og som det blir strødd salt i jevnlig. Hver gang jeg hører noen kalle noen “stygg”, hver gang noen fornærmer utseendet til noen og det blir sosialt akseptert.
Trenger en eller annen form for closure, men det er ikke mulig nå, når folkene jeg trenger closure fra er ugjenkjennelige. Jeg var “borte” i så mange år pga alt jeg ble utsatt for på ungdomsskolen, og “sviket” fra de jeg hadde vært “venner” med fra barneskolen som hørte at de på ungdomsskolen hadde mobbet meg så hardt at jeg havnet på psykiatrisk (skolen min hadde ingen respekt for taushetsplikt) og valgte å bli venner med dem.
Trakk meg unna, gikk i dvale, var aldri sosial, møtte aldri noen, fra jeg var 15 til jeg var 29. Er kommer opp i 30-årene nå og fremdeles så vidt i gang med å begynne å være menneske igjen. Gjør så vondt å se folkene som har levd som spøkelser i hodet mitt i alle disse årene, i toppjobber, “ledere”, de er gift, de har barn, de eier hus (ikke leilighet, HUS)…de er blitt gamle. Å snakke med folk på min alder nå er ofte (men heldigvis ikke alltid) som å snakke med foreldrene mine. Ingen forskjell. Gamle, “voksne” mennesker. Og det gjelder alle fra ungdomsskolen og barneskolen jeg finner på facebook og. Jeg har ikke snakket med dem, men alle jeg finner har blitt skikkelig voksne. Overvoksne. Noe som gjør at closure er umulig. For de er ikke til å kjenne igjen. Det er alt for seint. De er blitt til foreldrene mine. De har hus. De er gift. De har barn. Og de har toppjobber. Lederposisjoner.
Jeg er klar til å ta igjen ungdomstiden, hva nå det innebærer (ikke drikking/festing). Jeg er klar til å endelig begynne å være ung. Og jeg har så vidt begynte å gjøre det, å ha opplevelser jeg aldri fikk ha. Å være sosial, å være med noen istedenfor å bare være aleine. Og det har hjulpet, spesielt når jeg har vært med en jente jeg går ut med i områder av byen som jeg assosierer med vanskelige minner og/eller lengsel etter lysere tider i barndommen. Men for å komme lenger merker jeg at jeg trenger å lukke såret. Og jeg ser ingen måte å gjøre det på. Fremdeles sitter dette ubearbeidelige minnet om at hele verden vendte seg mot meg og tok glede i å ødelegge meg.
At de så på meg, og snakket til meg, og behandlet meg som et undermenneske. Som om de ble fornærmet av at jeg var i live. Hver dag fikk jeg høre hvor stygg jeg var, hvor mye som var gale med meg. Utsatt for vold “fordi du er stygg”. Hvordan jeg forventet at de andre elevene skulle reagere med avsky på de verste mobberne, og vende dem ryggen, fordi jeg hadde blitt oppdratt til å tro at folk flest er gode mennesker. Hvordan de i stedet ble venner med dem, gjorde dem populære, og så mange av jentene flørtet med eller hadde sex med dem.
Jeg husker spesielt en jente som var kjæresten til den mest voldelige mobberen, og var i rommet da han gikk fysisk til angrep på meg “fordi du er stygg”. Hun valgte den fyren til å være kjæresten hennes. For ikke å snakke om alt hun hadde sagt til meg før, og hvordan hun syntes det var gøy når andre trakasserte meg ved tidligere anledninger. Og så en dag satt hun ved siden av meg i friminuttene og begynte å spørre meg hvordan jeg hadde det og så ut til å forvente at jeg skulle åpne meg for henne. Det var helt på slutten av ungdomsskolen, på det tidspunktet var jeg suicidal og hadde ingenting å miste, og hadde endelig begynt å slå tilbake verbalt, så jeg ba henne dra til helvete. Hun oppførte seg som om jeg var frekk uten grunn. Hun tenkte visst på seg selv som et godt menneske som ikke hadde gjort noe galt. Bare tatt del i å ødelegge et annet menneske, men de tenkte jo at det ikke var galt å bryte meg ned og gjøre livet mitt til et helvete, for jeg var jo «stygg». Jeg var ikke et menneske. Jeg fortjente ikke å leve.
Hvordan de dehumaniserte meg. Hver gang det var en offentlig runde med fysisk eller psykisk angrep på meg, så så de på den som mishandlet meg med takknemlighet og beundring i blikkene deres, og på meg med hat og avsky. Det så ut som de var takknemlige for at noen sa/gjorde mot meg det de hadde gått rundt i håp om at noen ville. At de oppriktig trodde at jeg fortjente å lide på grunn av hvordan jeg så ut, og at de var gode mennesker som gjorde noe moralsk riktig.
Jeg husker at jeg så jenter på min alder utenfor skolen, og i stedet for å tenke typiske hormonelle tenåringstanker, så tenkte jeg at de hatet meg og ønsket å se meg lide, også. At de ville leke snille hvis jeg snakket med dem, men egentlig ønsket de at en eller annen smug bølle skulle dukke opp og gå til angrep på meg, dehumanisere meg og/eller ydmyke meg. At utseendet mitt provoserte hat og sadisme hos alle på min alder. De visste at jeg hadde vært vekke fra skolen i over en måned fordi jeg slet psykisk/følelsesmessig (enda en gang der skolen ikke brydde seg om taushetsplikt) og likevel fortsatte hatet.
Jeg skrev om dette på Jodel, av alle steder. Jeg fikk svar at det er “frykt for utenforskap” som står bak, “ikke ondskap”. Jeg vet ikke hva denne personen legger i ordet “ondskap”, men svaret er feil. Det er jo dette som ER ondskap. Det er jo ingen som tenker at de er onde. Det er ingen som tenker “Rawr ondskap! Jeg tilber død og lidelse!” Ingen av historiens ondeste mennesker tenkte at de var onde. De har alltid en eller annen bullshit historie der de er helten, eller det er synd på dem, eller de er under press, stakkars, eller bare ble revet med. Disse historiene er hverken gyldige eller interessante.
Det å synes det er viktigere å være venner med de som ødela uskyldige menneskers liv og psykiske helse på gøy enn det er å fordømme dem og ta offerets side. Det. Er. Ondskap. Det finnes ingen unnskyldning for noe sånt. Det finnes ingen formildende omstendigheter. Det er reinspikket og utilgivelig ondskap som gjør verden til et utrygt sted der man aldri kan være komfortabel med noen.
De hadde…jeg vil ikke tenke på eller høre hvor lenge 2006 er siden, men de hadde SÅ mange år på seg. År der hver dag var en dag de kunne utviklet en samvittighet, tatt kontakt, uttrykt sjokk, avsky, ekte anger og forferdelse over hva de gjorde, hva de valgte å være del av, og bedt om tilgivelse. Jeg hadde ikke kunne tilgitt dem, for det de gjorde var så hinsides ondskapsfullt og utilgivelig. Men de kunne prøvd. De hadde all verdens tid til å si noe. Å gi uttrykk for at de hadde sett lyset og ikke var pur onde demoner lenger.
Det var et sted mellom 50 og 100 medelever på ungdomsskolen som var involvert. Og hvis du legger til de jeg hadde vært “venner” med fra barneskolen som hørte hva de hadde gjort og valgte å bli venner med dem, så har du ca 30 stykker til. Og jeg var ikke vanskelig å finne. De trengte bare å google navnet mitt for å finne nummer og addresse. Jeg hørte aldri et pip fra en eneste en av dem.
Hvordan i helvete skal jeg kunne fungere sosialt etter noe sånt. Uansett hvor lenge det er siden.
Ser at dette er en ny side, og det er ingen andre tråder i depresjonsforumet, så går utifra at veldig få kommer til å lese dette. Vurderte å legge det inn i mobbingforumet, men det er det nok enda færre som sjekker.