Er veldig interessant at det er ingen innlegg her. Føler at kanskje det er fordi folk har vanskeligheter med å innrømme at de blir eller har blitt mobbet.
Jeg ble mobbet igjennom barneskolen og ungdomsskolen. På toppen av å bli mobbet på skolen ble jeg mobbet av min egen søster hjemme. Jeg hadde ingen plass der jeg følte meg trygg igjennom barndommen og tenåra. Det har satt merker i meg og jeg har mange problemer jeg jobber med i dag, bl.a PTSD.
Det er veldig viktig at man sier noe til noen som kan hjelpe, at man prater om det og ikke legger det bort pga skammen samfunnet ofte legger på folk som blir eller har blitt mobbet. Det er ikke din skyld at noen mennesker må mobbe for å føle seg bedre om seg selv og sitt liv. Det er ikke du som skal skamme deg.
Jeg tror mye av grunnen til at mange ikke sier så mye om at de har blitt, eller blir mobbet ikke handler om skammen rundt det å bli mobbet, men heller det at det ofte føles nytteløst å si noe fordi man får bare lovnader om at ting skal bli tatt tak i, også blir det ikke det. Nå skal det riktignok sies at de fleste skoler tar dette alvorlig, men det er begrenset hva skolene har lov til å gjøre.
I voksen alder så er det vanskelig å ta tak i det at man har blitt mobbet, til tross for at det har påvirket mer eller mindre hele livet ditt. Prøver man å søke hjelp er det vanskelig å få tak i, og dyrt om man prøver å få den hjelpen man trenger privat.
En annen faktor er det å blir trodd av andre, for der du kan bli grovt mobbet av en person, så er det ikke sikkert andre ser det, og det igjen sørger for at du ikke blir trodd når du sier at person x har mobbet meg i mange år. Og blir du ikke trodd på det, så ender du opp med både å bli mobbet, og lider av konsekvensene av det, samtidig som du kanskje blir utestengt av andre fordi du “lyver” og prøver å sette en annen person i dårlig lys. Det blir fort en dobbel belastning på en selv.
Og til slutt, dette er mine erfaringer når det kommer til mobbing, jeg har blitt mobbet mer eller mindre hele mitt snart 40 år lange liv. Jeg vet at min erfaring ikke nødvendigvis er den samme som andre har. Det finnes både verre og bedre historier der ute.
Helt enig, er vanskelig å snakke om og redselen er der like mye som skammen man føler. Samfunnet er dessverre full av mobbere i alle aldre. Vi som har opplevd mobbing blir ofte ikke tatt vare på og støttet.
Jeg tror ikke du leste det jeg skrev helt som var ment. Og i tillegg har jeg mye erfaring med tema mobbing. Jeg skrev noe her for å starte tema og for å gi en liten nudge for deling. Jeg lever med PTSD etter mobbing så er ikke at jeg skriver ut fra luften og definitiv ikke med vonde intensjoner.
Samfunnet er også fullt av folk som gjerne stiller opp hvis de bare får muligheten til det. Men jeg kjenner til flere eksempler der ofrene ikke tillater dem å sette en stopper for mobbingen gjennom å sette hardt mot hardt. F.eks. argumenteres det med at man “ikke vil være en del av voldsspiralen” eller noe i den dur. Har du noen tanker om det?
Det begynner å bli mange år siden jeg ble mobbet, og jeg er ikke skamfull over det lenger. Jeg har ikke skammet meg over at jeg ble mobbet, men kanskje heller hva jeg ble mobbet for. MEN nå som jeg skriver dette insner jeg at det kanskje ikke er forskjell…
Ja, jeg har blitt mobbet?
åja, hva ble du mobbet for?
Nja… ja… nei det… ahem…