Tøyde verdier og grenser

Jeg er i et forhold som har vart flere år. Vi har hatt det veldig godt sammen. Helt til han fortalte meg noe fra hans fortid som endra forholdet vårt på noen sekunder. Vi kommer i utgangspunktet fra ganske like familier og oppvekst, men mange av de samme verdiene. I ungdommen havnet han litt utpå og har med seg noen erfaringer i bagasjen som er ganske ulik mine. Dette har jeg visst lenge. Så fortalte han meg det som endret alt så fort. Etter brudd med rus, gammelt miljø, og i en vanskelig periode i livet, var han medlem i en sexklubb. For hans del handlet det om behov for et sosialt nettverk i et ikke-dømmende miljø.

Jeg har tenkt at jeg er ganske liberal seksuelt, men det ble veldig vanskelig for meg å takle at han har vært del av et slikt miljø. Kanskje spesielt fordi vi har hatt et godt og spennende sexliv (og som nå er sterkt påvirket av denne informasjonen). Det hører med til historien at jeg var utbrent pga en del andre ting i livet da han fortalte dette, og ikke så veldig motstandsdyktig på det lasset som velta. Jeg føler at toleransegrensene mine er kraftig overstrukket. Likevel er det jeg som må endre meg og mitt syn. Hvordan gjør jeg det? Hvordan blir man mer åpen for noe som man overhode ikke har noe interesse for?
Han har ikke noe ønske om at han eller vi skal dit, men jeg føler likevel jeg må jobbe med åpenheten min, for akkurat nå har denne informasjonen alt for stor påvirkning på min psykiske helse, hverdagslivet og seksuallivet vårt.

Hvis du i det hele tatt lar deg påvirke av noe, så har du jo en form for interesse eller fokus på det. Da er det eneste som hjelper å søke kunnskap, så tankene dine har noe spesifikt å reflektere over istedenfor å bare spinne på spekulasjoner.

Takk for svar

Jeg har interesse for seksualitet, men ikke sexklubb, da ideen virker mer turn off enn on på meg.

Hva slags informasjon tenker du på da? Jeg tror ikke mer informasjon om sexklubb og hva som
Foregår der hjelper da jeg allerede har mer enn nok bilder i hodet på det dessverre. Spørsmålet blir kanskje mer hvordan blir man åpen for noe man egentlig ikke ønsker å forholde seg til

Hvordan vet du at bildene i hodet ditt stemmer overens med det som faktisk foregår, når du ikke vil vite noe om det? Kan jo hende det er helt annerledes?

Var kanskje litt upresis. Jeg vet allerede en del fordi bildene kommer av at denne plassen har vært en del i media - og fordi vi allerede har snakket en del om det. Så langt har det vært slik at mer info bare har ført til flere spørsmål og usikkerhet fra min side. Jeg tror ikke det hjelper mitt hode å få alle detaljene, jeg får enda mer å kverne på. Han har heller ikke lyst til å prate mer om det.

Hei, ta en pust i bakken, og tenk over hvordan sex livet og deres seksualitet er NÅ? Er det bra? Er det slik som du forventet? Er det slik som når forholdet startet?
Det kan være rart å plutselig få noe informasjon om noe, som inneholder verdier man normalt ikke følger. Da er det lett å tenke, kan disse verdiene på virke meg nå, eller påvirker de sexlivet nå uten at jeg legger merke til det?
Jeg er sikker på at alle mennesker har perioder eller episoder i livet som er veldig utenfor norm/regler/forventninger. Men fortid er alltid fortid, selv om du plutselig blir dratt inn i hans historie. Så hvis du føler at disse tankene rundt hans fortid faktisk ikke direkte påvirker deres forhold eller seksualitet nå, så bare tenk at fortid er fortid.
Gjerne snakk med han om det, at all informasjon er ikke alltid lett å dele med partner. Hvis man har hatt en liten “krig” med seg selv før i tiden, så hvorfor skal man dra andre inn i den.

Det er forståelig at det tar litt tid å venne seg til tanken. Våre følelser rundt sex påvirker oss gjerne dypt. Men du ønsker vel ikke å kutte ut sex eller forholdet pga dette?

Hei
Jeg er redd denne informasjonen i aller høyeste grad både påvirker forholdet og sexlivet vårt. Jeg føler at noe er ødelagt, og jeg er livredd for at det ikke kan repareres. Jeg var så fornøyd med hvordan vi hadde det -også seksuelt, men har mistet mye av min lyst og tenning, som kom veldig naturlig og enkelt fram til han fortalte dette. Det er fortvilende, for jeg blir redd for at det bare blir sånn videre framover. I hodet har jeg en film som snurrer og går med han i den settingen, og for meg er det rett og slett ganske ekkelt.

Han hadde noen litt uheldige «forklaringer», som han nok mente skulle virke beroligende på meg, men som virket motsatt-blant annet at han visste at sex var så viktig for meg at han tenkte at å besøke en sexklubb var noe jeg også kunne gjort. Det kunne ikke vært mer feil og jeg føler jeg blir sammenlignet med noe som jeg ikke vil være en del av. Det har gjort ganske mye med mitt eget selvbilde og seksualitet, noe som føles utrolig urettferdig.

Nei, jeg ønsker absolutt ikke det, men jeg blir så redd for at disse følelsene aldri skal slippe taket og at jeg aldri kan kjenne på de samme varme gode følelsene og tenningen igjen, som jeg gjorde fram til han fortalte dette.

Tror du det bunner i egne verdier som strider mot det han har gjort? Eller i bilder av at han har gjort sånt med andre enn deg? At det tenner deg litt, men at du har ikke lyst til at det skal tenne deg? Eller rett og slett bare at det er ekkelt for deg? I så fall lærer du nok mer å forstå hva som var viktig for han med dette. Aĺt du kjenner på er forståelig. Ingen gale svar her.

Det handler nok både om egne verdier og i aller høyeste grad bilder i hodet av det han har gjort der sammen med andre. Det er noe med settingen som plager meg. Han har jo også hatt kjærester før meg, men tanken på han med disse plager meg egentlig ikke…derfor lurer jeg på om det er selve stedet det foregikk på som er en stor del av problemet her.

Dette tenner meg overhode ikke, synes bare det er ekkelt. Derfor lurer jeg også på om det blir en slags form for skamfullt for meg at han sa at han tenkte at jeg kunne vært på en slik klubb. Det er ikke noe jeg vil assosieres med.

For meg er det sånn at hva partner har gjort før min tid ikke gjør meg så mye så lenge jeg ikke vet noe… og her fikk jeg bare alt for mye informasjon.

Det hjelper jo ikke på at stedet har vært en del omtalt i media og at eier/driver har blitt dømt for hallikvirksomhet …

Snedig. Det er ikke lenge siden jeg hørte en del om denne klubben, hvis det er den samme, og det høres slik ut.

Høres ut som at du har en liten etisk krise. Du må forholde deg til at noen du synes er god for deg har tråkket over grenser du ikke liker. Disse to tingene må gnisse mot hverandre litt. Forhåpentligvis går det over, for det blir slitsomt å bære det naget år etter år.

Og bildene i hodet blir nok mindre opprørende etterhvert.