Jeg bestemte meg for å avslutte forholdet med ekskjæresten min, som er avoidant, etter at han over tid ble mer manipulerende, kontrollerende og rett og slett toksisk. Vi bodde sammen i utlandet i en delt leilighet med andre, og til slutt kjente jeg helt tydelig at dette ikke lenger var trygt for meg. Jeg sa ikke dette til han da, men at jeg var usikker.
Planen var at jeg skulle flytte ut den dagen jeg dro hjem på juleferie. Jeg lot en del av tingene mine stå igjen hos ham, og avtalen var at jeg skulle bo der i omtrent én uke når jeg kom tilbake, mens jeg fant et nytt sted å bo. Tanken var å få litt avstand først, men også en rolig, trygg og hyggelig avslutning før det var helt over. Det var allerede upraktisk nok med logistikk og alt rett før jul, men jeg håpet i det minste at vi kunne håndtere det voksent.
Vi bodde i samme leilighet i 10 måneder med andre roomies, det var sånn vi møttes før jeg flyttet inn. Forholdet startet helt magisk – nesten for godt til å være sant. Han gjorde alt for meg, ga meg ekstremt med oppmerksomhet, tok meg med på fantastiske opplevelser, de beste datene, store gestures, veldig god kommunikasjon og fikk meg til å føle meg trygg og sett. Akkurat det man ser etter. Det var litt voldsomt med all den tidlig kjærlighetserklæringen, meldingene, reising, flytte sammen bare oss to og få barn osv når jeg kunne hadde kjent han i noen uker, og jeg fikk en litt rar og utrygg magefølelse, som senere ble forsterket med angst som viste seg å stemme. Først senere skjønte jeg at dette var love bombing.
Etter 7 magiske og intense måneder, begynte ting å endre seg. Han ble mer unnvikende, emosjonelt ustabil, kritisk og kontrollerende. Alt han tidligere hadde gitt, forsvant sakte: tid, innsats, planlegging, dater, støtte og kommunikasjon. Jeg kjente ham ikke igjen, og begynte å bli engstelig på måter jeg aldri hadde vært før.
Han tvistet på alt jeg sa, måtte alltid ha rett, og trakk seg stadig unna. Han isolerte seg på rommet sitt for å game, avlyste planer i siste liten, og kom tilbake med overdrevne «gestures» – gaver, dater, lange meldinger og komplimenter – når jeg trakk meg unna for å beskytte meg selv. Samtidig brukte han tidligere «snille» handlinger mot meg, bar nag, gjorde seg selv til et offer og var sjelden der når jeg trengte ham. Forholdet ble et mønster av manipulerende sykluser, som skapte forvirring, emosjonell ustabilitet og ingen trygghet. Konflikter ble aldri løst.
Like før jeg dro hjem til Norge ba jeg bare om én ting: en rolig og hyggelig avslutning. Det fikk jeg ikke. Kvelden før jeg dro eskalerte alt: Vi hadde hatt en hyggelig siste kveld mer roomiene og skulle ha en siste romantisk utflukt, men vi dro først hjem for å hente noe, han begynte å krangle over ingenting, løftet meg opp så jeg falt, truet med å ringe politiet og forsvant ut i natten, mens jeg ble stående alene, redd og utrygg. Til slutt truet han med å kaste seg ned fra balkongen, og jeg ga meg for fred. til slutt truet han med å hoppe fra balkongen og fortsatte å skulle ta meg hvis jeg prøvde å si noe. Jeg ga meg for fred, og den natten viste hvor liten emosjonell kapasitet han hadde – og denne kvelden sitter forsatt som et traume. Dette var det stikk motsatte av hvordan siste kvelder før jeg dro hadde vært tidligere.
Jeg flyttet ut som planlagt, etter 4 timer søvn mens tingene mine sto igjen hos ham. Over jul ble vi enige om å ta litt avstand altså ikke feire sammen eller ses før jeg var tilbake som var trist is selv og vente med en endelig avgjørelse til jeg var tilbake (noe jeg egentlig allerede hadde gjort). På overflaten var julen fin, og selvom han var committed var han fortsatt usikker på om han ville fortsette forholdet, og jeg følte meg egentlig ganske alene – likevel holdt jeg meg til avtalen vår.
Tre dager før jeg kom tilbake, over telefon, bestemte han seg plutselig for å slå opp der og da. Det kom helt brått og føltes ekstremt urettferdig, spesielt siden vi hadde en avtale. Jeg måtte finne en Airbnb i siste liten og lande midt i kaos.
Da jeg kom frem, møtte han meg, og vi tilbrakte noen timer sammen mens han hjalp meg med tingene. Roomiene våre ble sjokkerte og lei seg. I stedet for en trygg og kjent velkomst, endte jeg alene i et ukjent område, uten nettverket mitt, midt i sorg – samtidig som jeg måtte løpe på visninger og finne et nytt sted å bo. Det klarte jeg heldigvis, men plutselig kunne jeg ikke være med på hangouts med roomiene lenger, selvom vi alle er felles venner. Det var trist å miste den støtten midlertidig, på grunn av ham.
Nå er alt helt krystallklart for meg. Alle traumer fra hans oppvekst kom til overflaten, og jeg ser tydelig at han ikke har kapasitet til å være en god kjæreste. Det siste stikket var at han, etter alt dette, fortsatt forventet min sympati for hvordan han håndterte dette. Jeg har aldri vært mer skuffet, redd, alene eller forvirret. For en bløff.
Vi har fortsatt kontakt, og jeg skal se ham igjen snart. Ironisk nok har kontakten i etterkant vært bedre enn på lenge. Han har vist litt sympati, men det endrer ikke følelsen jeg sitter igjen med: måten dette ble håndtert på, spesielt avslutningen, var ikke greit. Jeg fortjente ikke dette. Han er ekstremt egoistisk og mangler empati.
Det er nå tre uker siden bruddet. Det går bedre, og jeg kjenner en klarhet jeg ikke har hatt på lenge. Det som fortsatt gjør mest vondt, er hvordan han prioriterte seg selv og sine følelser, helt uten tanke for konsekvensene for meg eller alle rundt. Så lenge ting var greit for han så var det liksom alt som betydde noe. Jeg synes det er trist at jeg ikke fikk den avslutningen jeg håpet på og savner fortsatt den personen han pleide å være. Samtidig har jeg lært utrolig mye, og én ting vet jeg sikkert: jeg håper et sånt forhold aldri møter meg igjen. Alltid lytt til magefølelsen! Ser frem til bedre tider. Det skriver dette for første gang for å dele og kanskje få litt støtte og sympati. Gjerne del tanker rundt den dramatiske avslutningen og setter pris på råd om du har.
På forhånd, tusen takk! :)