Tilbakefall av angst

Hei dere!

Sliter veldig med sterk helseangst for tiden…har hatt dette siden høsten 2020 da jeg fikk mitt første kraftige panikkanfall etter en skremmende opplevelse hvor jeg satte en matbit i halsen.

Etter dette fikk jeg symptomer som hjertebank,svelgevansker,nummenhet/kraftløshet, halsbrann,tørr munn, leamus, prikking i kroppen, muskelsmerter+++ Tok tak i dette med en gang. Bestilte legetime og fikk tatt diverse prøver + henvisning til kognitiv terapi. Har også tatt MR av hode, vært hos nevrolog, EKG, UL av hjertet hos spesialist, belastningstest ++ alt såg fint ut!

Mistet min far brått midt i den verste perioden med angst. Angsten eskalerte og jeg begynte på angstdempende medisiner. Følte meg veldig bra i lang tid på disse medisinene. I tillegg har jeg en veldig flink fastlege som tok meg på alvor og har hjulpet meg mye. Var sykemeldt 1 år. Sluttet på medisin for 3-4 mnd siden, og har fått skikkelig heftig angst igjen nå. Nå er det så utrolig voldsomt og føler jeg skal dø flere ganger for dag…

Noen flere som har opplevd skikkelig tilbakefall etter en god periode?

Hei Frøken! ☺️ Det viktigste og tenke på når du har helse angst er og ikke søke etter alt altså kjenne på smerter og bruke mye tid på grubling! 😊

Mye av smertene som kan kjennes på som er små eller moderat er nok for det meste bagateller som du mest sannsynlig ikke trenger og beskymre deg over.

Kroppen vår er helt utrolig! 😊 den sier så klart ifra når noe ikke er som det skal også ikke farlige/mindre farlig situasjoner du skal lytte til kroppen (ikke for mye)

Blir du alvorlig syk for eksempel så gyver kroppen ordentlig til med sterke symptomer og helst opp til flere på en gang 🙂

Det er en del sykdom vi kan forhindre men så er det også andre som vi rett og slett ikke har kontroll over.

Vi kan dessverre ikke velge for eksempel når vi skal gå bort eller ikke :) sånn er det bare.

Men som sakt det at du bruker mye tid på grubling er så klart tidkrevende og slitsomt.

Har du prøvd kognitiv terapi for helse angsten din? Viss nei så ville jeg ha prøvd det :)

Det finnes også en Hypokonder klinikk i Bergen som kanskje kan hjelpe om alt skulle plage deg og slite på deg alt for lenge.

PS: www.Google.com er Fy Fy!

Håper det hjalp og roe deg ned litt ❤️ Kondolerer og måtte din far hvile i fred 🕊️

Mvh Christer

Tilbakefall etter avslutning på angst medisiner er ikke unormal 🙂 har GAD (Generalisert, Angst og Depresjon) Men har aldri gått på medisiner for noen av delene.

Men har hatt perioder hvor jeg har hatt veldig fine dager men fått tilbakefall en stund etter.

Jeg vill ikke si at noe av det er unormalt