Til dere som går på ritalin

Hei har adhd å går på ritalin. Jeg synes det er vanskelig å vurdere om jeg har for lite for mye eller passe. Er det noe måte å vite dette på? Takk for svar på forhånd vis noen svarer

om du ikke føler att det virker og du er like ufokusert og stressa/hyper tar du for lite føler du deg som en zombi tar du for mye :P men hva vet nå jeg som har hatt diagnosen i 30 år og prøvd det meste av medisiner før jeg valgte å gi faen i medisiner og jobbet veldig mye med meg selv for og ha kontroll på adhd`n isteden for att den skal kontrollere meg. men akkurat nå vil jeg bare skyte hua av meg

Jeg vet ikke forskjellen på med å uten lenger har ikke hatt pause på en stund. Jeg er ganske ufokusert stressa og rastløs men føler meg også ofte som en zombie

har du snakket med legen om dette ? eventuelt for hør deg hos BUP

Har ikke det. Går ikke til bup lenger

Er fornuftig å ta noen pauser fra medisiner innimellom sånn at du får smakt litt på både adhd’en og hvem du er med adhd i full blomst.
Min erfaring er at ritalin er ekstremt ustabil. Og jeg ble veldig sliten av kontinuerlige opp og nedturer på den medisinen.
Jeg har også vært innom strattera (en medisin som ikke har sentralstimulerende) og aduvanz.
Strattera er den medisinen jeg helst skulle gått på, men den ga meg en bieffekt som gjorde at jeg ikke kunne gå på den.
Aduvanz er en medisin med sentralstimulerende, men den er langt mer stabil enn ritalin. Og jeg fungerer godt på den.

Hele poenget med medisinen er at du får dempet symptomtrykket du i utgangspunktet har. Adhd er veldig individuelt så hva dine symptomer er vet ikke jeg. Men, medisinene fjerner ikke alt av symptomer og fikser alle utfordringene. Hvis du har en adekvat dosering så fungerer du i hverdagen og får gjerne til å starte på og fullføre oppgaver. Om det er lekser, studier, vasking av hjemmet eller annet er ikke så viktig, det handler om at du får til å gjennomføre de.
For høy dosering kan gi en følelse av rus, gjøre at du ikke sover, at du blir psykotisk og en del annet. Dette kan du lese mye om hvis du søker litt på nettet.

Også har jeg også gått på medisiner, av medisiner og startet med medisiner igjen. Jeg har en god del verktøy for å håndtere diagnosen uavhengig av om jeg går på medisiner eller ikke. Min erfaring er at det er mye å tjene på å bli godt kjent med deg selv og din adhd. Og finne løsninger som fungerer for deg.

Tusen takk for hjelp. Begynte på ritalin da jeg var 10/11 men husker ikke svært mye fra den tiden. Foreldrene mine sier vi prøvde flere medisiner med kan ikke huske det. Tror liksom foreldrene mine har “landa” på ritalin. Jeg er bare usikker på dose. Går på 20mg nå å jeg mistenker at det kanskje er litt for lite. Eller kanskje for mye? Vanskelig å vite. Jeg føler meg rastløs osv men også som jeg blir helt “Zombie”

Er sikkert ikke så lett å være altfor godt kjent med seg selv i en 10-11års alder. Også aner jeg ikke hvor gammel du er nå og hvor lenge du har gått på medisinene. Det er forskjellige måter å ta medisinene på. Har hørt om de som tar medisiner annenhver dag, de som tar medisiner alle hverdager og ikke i helgen og ja…det er forskjeller.
Også er det sikkert ikke så lett når du var såpass ung når du begynte på medisiner ettersom det da ikke er du selv som vurderer effekten, men dine foreldre som tolker deg og den effekten de opplever at du har.
Også kjenner jeg ikke til noe som helst om deg eller din historie. Det er et velkjent faktum at traumer for eksempel kan gi veldig mye like utslag som adhd. Og det kan være en årsak til eventuell feildiagnostisering. Har selv hatt en oppvekst med mye traumer og vanskelige oppvekstvilkår og fått behandling for det i voksen alder. Det var mange symptomer som dempet seg veldig, men det var allikevel en adhd som var i tillegg til traumer.
Hvis du tar 20mg ritalin på morningen hver dag så kan det være at det fungerer en hel dag for deg. Jeg husker ikke helt hvor mange timer ritalin er oppført å ha effekt, men den oppførte effekten er basert på det som er observert på gruppenivå. Dette vil si at noen har lengre effekt enn den oppførte effekten og noen har kortere. Når jeg gikk på ritalin tok jeg 30mg når jeg våkna, 30mg til lunsj og 30mg når jeg var ferdig på skolen. Også tok jeg ikke medisiner i helgene.
Aduvanz vet jeg at har en oppført effekt på 12-14 timer. Men for min del så har den effekt i 6-8 timer. Derfor tar jeg 50mg når jeg starter dagen og tar en dose på 30mg når det har gått 4-6 timer. Det gjør at jeg har en effekt på 10-12 timer. Aduvanz bruker lengre tid på å gi effekt ettersom det må gjennom leveren og slikt før effekten kommer. Ritalin fungerer litt annerledes.
Hvis du søker opp de forskjellige medisinene så vil du finne litt mer ut om de. For ritalin og aduvanz så er det forskjellige typer amfetamin som er virkestoffet og de har forskjellige egenskaper.
Med ritalin er det i tillegg to forskjellige varianter etter hva jeg kan huske. En av de er en depottablett (som gjør at den frigir virkestoff i lengre tid gjennom dagen) og en som ikke frigir virkestoff over tid.
I dine sko ville jeg nok ha tatt kontakt med bup eller liknende (det kommer an på din alder nå. Barne- og ungdomspsykiatri er ikke aktuelt hvis du har blitt en del eldre).
Det er normalt å ta en sjekk av blodtrykk osv når du går på disse medikamentene. Også kan det være en fordel å ha et opphold uten medisiner for å gjøre deg en oppdatert erfaring av hvordan du er og symptomene dine. Nå skal det sies at jeg ikke er noen helsearbeider i så måte, så jeg vil anbefale deg på det sterkeste å gjøre det du gjør i samarbeid med helsevesenet. Men, dersom du er i skolealder fremdeles så er det sikkert en fordel å forsøke livet uten medisiner for eksempel når du har ferie dersom skolehverdagen er utfordrende uten medisiner. Som regel er det ventetid på timer hos bup/dps så det vil sikkert være en fordel å ta kontakt med de sånn at du eventuelt får satt i gang prosessen. Jeg måtte ihvertfall vente i ca 4-5 måneder før jeg fikk time hos dps for å starte på medisiner igjen.
Ved forandring på dosering osv så kan dette gjøres av fastlegen din, men det er ikke nødvendigvis sånn at din fastlege har så mye kompetanse på adhd.

Også er det viktig å understreke at selvom jeg har gått på 90mg ritalin og nå går på 80mg aduvanz så trenger ikke det å være noen form for indikasjon på at dine 20mg er feil for deg. Det er lite poeng i å sammenligne deg med andre. Det handler om å finne ut hva som er riktig og fungerer for deg.

Ja. Jeg har depottabletter(ganske sikker ivertfall) plast utapå med “kuler” inni) jeg vurderer å spørre om jeg kan trappe opp litt kanskje med 10mg ellerno jeg sliter med å følge med og er mye rastløs som gjør det vanskelig på skolen. jeg tror ritalin varer rundt 4-8 timer.