ADHD dine erfaringer? Gjerne del det!

Hei folkens!

Jeg måtte lage en innlegg for å høre dine opplevelser og dine metoder hvordan dere takler med din ADHD?

Jeg er en gutt i tidlig 20 årene. Jeg ble nylig diagnosert i år, nylig startet med medisinene (ritalin).

Her er spørsmålet. Du som har det, disse symptomene du opplever, hvordan håndtere du det? Tidsblindhet, organiserer ting og oppgaver, dele opp ting i mindre oppgaver, motivasjon og følelser.

Hørt også om folk som har ADHD, kan slite med spiseforstyrrelser. Gjerne del om det!

Del gjerne om hva slags utfordringer du har med din ADHD siden ingen ADHD er like.

Hva slags verktøy bruker du? F.eks hva slags apper bruker du for å holde styr på hverdagene deres og tiden? F.eks jeg sliter veldig å passe på tiden selv om jeg vet det (jeg har en alarm som gir meg beskjed når jeg må dra ut).

Det med følelser hvordan håndterer du situasjoner? Hvilken tankemønster har du? Det gjelder også for motivasjon. Jeg sliter fortsatt med å gjøre noe kjedelig mens jeg er på medisinene.

Hvordan fant du ut om dine svakheter og styrker? Det er også nyttig å fortelle hvordan fikk dere jobben dere trives. Hvilken faktorer hadde du når du skulle søke, og hvis du har en jobb som du trives der, gjerne fortell hvorfor du trives der.

Gjerne fortell om dine venner, din forhold, familiemedlemmer, også tidligere du har hatt. Hva er grensene du tar/har, hvordan du holder de? Hvordan må de andre rundt deg ta hensyn til din ADHD? Hvordan fortalte du om din ADHD, hvordan reagerte de?

Det er så mange som sliter med ADHD spesielt unge, som må gå gjennom reisen alene. Må gå gjennom at hele livet deres har vært veldig mye akademisk, sosialt, følelser og kanskje arbeid.

En ting om jobb har du kontaktet NAV om din ADHD. Hva er opplevelsen? Hva har de bidratt med?

Nå som nettsider som denne her eksisterer, så har folk som opplever det samme muligheten til å dele erfaringer og opplevelser.

Hvis du har ADHD gjerne skriv om det så vi alle andre kan lese det! Din mening har en betydning og vi resten kan lære noe fra deg! Veldig nyttig for folk som nylig blitt diagnosert og unge folk!

Kjenner du noen som har ADHD? Familiemedlem, venn eller kjæreste. Gjerne skriv også dine opplevelser og erfaringer. Selv om du ikke har kontakt med personen lenger.

Ta gjerne kontakt i privat hvis du ikke vil dele det, så skal jeg dele mine erfaringer og meninger til deg privat.

Jeg skal prøve å holde aktiv her for å dele mine opplevelser og erfaringer!

Ser fram til å lese deres innlegg!

Hilsen

-Gutt 21 år

Hei, jeg vet ikke helt om jeg har noen gode tips, men jeg har veldig hat-/elskforhold med ADHD-symptomer. Så tenkte jeg kunne skrive om det.

Det varierer hvor mye de er i veien. Er jeg sliten så kan de bli veldig voldsomme. Da går det mye tid til ADHD-paralyse, jeg har null følelse for tid, den løper enten fra meg, eller går så sakte at det gjør vondt. Da finnes det heller ikke flere oppgaver jeg må få gjort, men alle trykkes sammen til en “skjerp deg å få alt gjort på en gang” oppgave (derav paralyse).
Motivasjon kommer da kunn fra frykt og angst. Jeg har da også en tendens til å bli nummen, i stede for å takle følelsene jeg har, så går jeg ubevisst inn for å skru dem av. Dette gjør livet ganske grått og trist. Jeg har det sånn ofte etter jobb, og mitt privatliv lider veldig av det.

Men jeg har også gode perioder, hvor det ofte kan kjennes som at ADHD-en er en styrke. Og det er en nydelig følelse.
For meg er det viktig å være fysisk aktiv. Dette hjelper på symptomene. Treningen gir meg en pause fra ADHD-kaoset i hodet.

Jeg har rett og slett en ganske farlig jobb.
Den er veldig fysisk krevende og risikoen for å skade seg er veldig høy. Sjangsen for å dø på jobb er veldig tilstede så å si hver dag. Det er kanskje skukkelig dust, men jeg elsker det. Jeg er alltid motivert på jobb.

For at jeg, kollegaer og forbipasserende skal komme seg uskadet gjennom arbeidsdagen, så må jeg (og mine kollegaer) ha øyne i nakken, vite hvor alle er til en hver tid og være obs på lyder som kan varsle at noe farlig er i ferd med å skje. Her Briljerer ADHD-hodet. Finnes ikke bedre motivasjon enn fare for liv og helse.

Motivasjonen kommer ikke fra frykt, men livslyst, ambisjon om å bli bedre, lære og å perfeksjonere.
Det er ikke en jobb hvor ting skal skje så raskt som mulig, men trygt og effektivt.

Jeg slipper å tvinge alt fokuset inn på en ting, noe som kan føles som å presse en elefant gjennom ett nåløye. Man må heller kunne gjennomføre oppgaver samtidig som man planlegger neste steg, dobbeltsjekker forrige og har oversikt over omgivelsene. Jeg har hørt fra noen uten ADHD i dette yrke måtte jobbe med å legge fra seg “Skolefokus” hvor man har fokus rettet på en ting, og blokker ut all annen distraksjon. Det fryder jeg meg over, har aldri hatt det, og synes det er oppskrytt. Det Kjennes som jeg kan slippe løs ADHD-galskapen (sagt med kjærlighet).

Jeg har også oppgaver hvor jeg kan gli trygt inn i hyperfokus, og det kan være ganske deilig.

Jeg sier ikke at alle med ADHD hadde passet eller likt seg i en slik jobb. Jeg har full forståenlse for at dette er for spesielt interesserte, men jeg vil si at absolutt flertallet av de jeg kjenner i dette yrket har ADHD.

Dette er verdens mest frustrerende, generelle og overbrukte råd, men finn en plass hvor ADHD-en blir en styrke. Et sted hvor du slipper å presse elefanten gjennom nåløyet.

Har selv ADHD og sliter med å finne en jobb som intresserer meg. Høres ut som vår ADHD er lik når det kommer til fokus osv, og lurte på hvilken jobb det er du har. Du må ikke svare, men hadde vært supert med litt inspirasjon.