er det noen som har noen tips til folk med adhd er 14 år gammel jente og sliter med dette generelt med familie og venner men også med skole, klarer aldri og jobbe og overtenker sykt mye føler meg aldri god nok, jeg går ikke på medesin
Når det kommer til ADHD, så er de tingene du nevner veldig vanlig desverre. Men alle har litt forskjellig sider ved alt du nevner som gjør ting vanskelig, så det er ikke lett å gi direkte tips til det du nevner som er vanskelig uten å vite det store bildet. Men jeg kan komme med noen generelle tips som ofte hjelper mye generelt for dem med ADHD.
- Fysisk aktivitet: trening/sport/lek osv. Det du bruker kroppen og blir litt svett og sliten, hjelper på sikt med at man får dempet noe av den mentale og fysiske urolighetene man kan ha i kroppen. Hvor mange ganger i uka kan variere veldig fra person til person, noen trenger det hver dag andre bare noen få ganger i uka.
- Faste rutiner: De fleste med ADHD er veldig dårlige på å ha og holde faste rutiner, men alle får det bedre med seg selv med faste rutiner. Stå opp til fast tid, sove til fast tid, spise til fast tid. Det gir forutsigbarhet, man vet til en hver tid hva som skal gjøres og hva som kan forventes.
- Kalender/lister: For oss med ADHD kan gode tanker og ideer fort forsvinne og bli glemt om de ikke blir skrevet ned med en gang. Så det å skrive ting ned på lister kan være gull verdt. Samme med å bruke kalenderen på f.eks. telefonen for alle planer og aktiviteter, dette er en fin måte å holde styr på når venner skal feire bursdag, datoer for trening eller lignende om du går på aktiviteter. Alt som har en dato og klokkeslett, sett det inn i kalenderen. Da slipper du å bli den som alltid kommer for sent, fordi du har glemt at du hadde en avtale. Eller at du lager to avtaler på samme dag og klokkeslett. Er alt for vanlig blandt oss, og det kan irritere dem rundt oss 😂
Men uten om dette, så er det egentlig veldig riktig det som LaDetGodeVinne sier litt lengre opp her. Det å ha noen trygge å snakke med om alt som skjer med tanker og følelser er utrolig viktig, og spesielt om du selv har startet å føle på negative sider ved ADHD. Det er viktig å ta tak i slike ting med en gang, da det er lettere å finne løsninger på problemet sammen med de som har kunnskap og kompetanse til dette så tidlig som mulig, som vil gjøre det mye lettere for deg selv på langsikt, og når du blir eldre. For ADHD kan være en fantastisk ting å leve med når man lærer seg å få litt kontroll på det som kan gjøre ting i hverdagen litt vanskelig, som du kanskje føler andre klarer lett. Men selv om du kanskje må jobbe litt ekstra med noen ting, så kan du ha potensiale til å overgå alle rundt deg på andre ting, som de uten ADHD må jobbe kjempe hardt for å oppnå, som du får til som en lek ☺️ men vil også som sagt anbefale det samme som LaDetGodeVinne, og oppsøke noen som du kan snakke med. Eventuelt det beste jeg kan anbefale, som jeg selv var veldig skeptisk på før, og virkelig ikke ville, men har funnet ut at er en utrolig god ting, er Psykolog, og det er nå mye mer vanlig enn hva folk tror å snakke med Psykologer. Snakk med fastlegen din sammen med foreldrene dine, så kan legen din finne en som er spesialist på ADHD. Da kan du få noen av de beste svarene på spørsmålene på de problemene du føler på.
Ønsker deg alt vel! Lurer du på noe, så er det bare å spørre 😊
Det viktigste tipset er å ha masse flaks og ideelt masse penger til privat behandling, har du ikke de tingene så er sjansene for å få noe hjelp veldig dårlige.