ADHD medisin, angst?

Er det noen som har opplevd at ADHD medisin fungerer mot sterk angst? Har ikke fått ADHD diagnose men mistenker at jeg kan ha diagnosen. Har brukt cipralex mot angst og depresjon i 25 år. Prøvde å trappe ned i fjor, merket ingen forskjell før plutselig angst og muskelspenninger kom brått på. Måtte begynne igjen. Merket ikke at jeg ble deprimert, nedtrapping var på 25% reduksjon men etter to uker så ble angsten for sterk. Savner veldig å kunne ha drøftet dette med noen som har vide kunnskaper om dette

Jeg har personlig ikke noe vesentlig angst, men jeg har definitivt adhd og har gått på medisiner for det i lang tid. I tillegg så har jeg en jeg bor med som har utpreget angst og adhd og går på medisiner for adhd.

Mitt inntrykk er at det kommer veldig an på hvordan angsten din eventuelt opptrer. Medisinene har gjerne den effekten at de gir økt puls, kanskje litt mer svette, litt senket apetitt og litt hjertebank. Så, det kan potensielt være kontraproduktivt dersom det er typiske angstsymptomer for din del.
Den jeg bor med som har angst sier for eksempel at “adhd medisinene hjelper med tankekjøret og litt sånt. Men, det er veldig vanskelig at den gir utslag som oppfører seg veldig likt som angsten min. Altså, hodet mitt vet at det er medisinene og ikke angsten som gjør det, men kroppen min har vanskelig for å forholde seg til det fordi det er som om angsten er der”.
Med det sagt så er symptomer noe som oppleves forskjellig fra person til person, og det er også selve opplevelsen av både medisiner og symptomer. Hvis du tror du har adhd så vil jeg uansett anbefale deg å ta en utredning og finne ut av det. Også får du eventuelt forsøke medisiner og se om det kan være til hjelp for deg. Personlig har jeg erfart at det er en fordel å kjenne til en eventuell diagnose uansett ettersom det kan være til hjelp for å forstå deg selv bedre og eventuelt hvordan/hvorfor du fungerer litt annerledes enn de som eventuelt ikke har diagnosen.

Takk for svar. Jeg trur kanskje ikke at adhd medisin ville hjelpe. Dessuten trur jeg at det er symptomer på nedtrapping av antidepressiva som slo meg sånn ut. Det er så vanskelig å trappe ned skikkelig sakte. Det må være ett milligram om gangen, over mange uker. Og disse medisinene er umulig å dele slik

Hei! Hvordan har det gått? Jeg har nylig fått ADHD diagnose, gått på antidepressiva mot depresjon og mye angst i «alle» år! Nå er jeg livredd for at oppstart av ADHD medisinene skal forsterke angsten min, som i stor grad hemmer livsutfoldelse min i utgangspunktet…
klem Hanne