Medisin mot angstproblemer

Slitt i mange år med angst, kanskje litt depresjoner også. Ikke lett å skille de fra hverandre når alt handler om sykdom og uro.. Men er ifølge legen min ihvertfall såpass syk at jeg bør få medisinsk behandling sammen med psykologitimer.

Det dreide seg tidligere i hovedsak om panikkangst, mens det nå er mer på uro og helseangst. Lager egne diagnoser i hue mitt, og tror mer på det enn fastlege og også spesialister med prøve og bildesvar :-) Helt koko kan jeg vel si på en god dag.

MEN, legen mener jeg da bør snarest begynne på Zoloft og der leser jeg meg opp på at den i hovedsak er en antideprisiv medisin med litt grep og funksjon også på visse angsttyper.

Spørsmålet til menigheten; har du brukt denne typen medisin og ble du noe bedre?

Hei! Jeg går ikke på Zoloft spesifikt, men på en annen type SSRI og tenkte det ikke kan skade å dele likevel.

Min erfaring er at den har tatt bort de høyeste toppene og de dypeste dalene følesesmessig, på godt og vondt. At jeg har blitt litt flatere i emosjonene. Det har hjulpet en del med angst og frykt generelt, at jeg ikke går helt i kjelleren og det tar over, men det har også tatt litt bort fra de positive følelsene. Ikke at jeg aldri er glad, men det når aldri taket på en måte.

Har måttet velge hva som er viktigst for meg, og etter alle årene med panikkangst og krisemaksimering og følelser som tar overhånd så tror jeg at jeg trives best på antidepressiva.

Tror man noen ganger må prøve og muligens feile litt også- kanskje Zoloft er et kjempevalg for deg, men om ikke så kan du sikkert prøve noe annet.

Kudos for at du vil ta tak og lykke til 🩷

Hei. 23 år gammel mann her. Selv har jeg en kombo av GAD og helseangst, der helserelaterte symptomer ofte trigger angst for mye forskjellig. Jeg har gått på Cipralex 20 mg i 2 måneder nå. Fungerer veldig bra. Det er vanskelig å beskrive effekten, men det er litt som at jeg raskere stopper å stresse. Altså, jeg får fortsatt opp de samme tankene som trigger angsten, men jeg klarer mye raskere å roe meg ned. Kortisol-nivået, samt blodtrykket har returnert til stort sett normale nivåer siden jeg begynte. Har ikke hatt noe særlig bivirkninger annet enn kvalme og følelse av klump i halsen de første 2 ukene. Har ikke noen bivirkninger nå. Ønsker deg lykke til. Du er ikke alene❣️