Hei, jeg har gått en tid på Wellbutrin grunnet en depresjon jeg fikk for noen år siden. Wellbutrin tok knekken på den. Det var derimot grusomt å starte på medisinen, fikk ekstreme selvmordstanker og det var fælt i rundt 2 uker…Men så ble ting rolig.
Den siste tiden har jeg hatt økt angst. Har PTSD og når jeg kommer nær noen, blir glad i noen, så har jeg en tendens til å kjenne på økt angst. Min psykolog ønsket derfor endre medisin og ta meg over på zoloft. Ok, tenkte jeg, i og med at Zoloft skal være best for dem med ptsd og angst. Har også tendens til sterk overtenkning.
Jeg fikk beskjed om å trappe ned wellbutrin til 150 mg samtidig som jeg startet på zoloft 25 mg. Allerede på dag 2 var angsten økende. Nå er jeg på dag 13 og tok min siste tablett med wellbutrin i går og økte til 50 mg for et par dager siden. Er altså nå kun på 50 mg zoloft og har gått på den dosen ganske kort. Angsten er verre enn noen gang. Jeg dirrer i kroppen, jeg er rastløs og klarer ikke sitte i ro, jeg har ekstremt tankekjør og tenker negativt om absolutt alt, jeg roter ting til relasjonelt og sier ting som kommer fra et sted hvor frykten rår…Dette er helt fælt. Kan noen fortelle meg at denne angsten gir seg? Flere som har hatt det slik? Eneste positive så langt er at jeg går ned i vekt og at jeg sover godt. Men jeg klarer snart ikke mer…Hvor lenge bør jeg holde ut før jeg konkluderer med at tablettene ikke fungerer? jeg blir jo ikke meg selv på dem, i alle fall ikke nå. Mange sier jeg må vente, gi det 2-3 uker…stemmer dette? Håper noen kan gi meg håp om at det roer seg. Lurer også på om komboen med wellbutrin gjorde alt verre…?
Hei @Månestråle
Jeg har ikke noe gode svar men vil bare si “i’ve been there” dog ifm. andre medisinskifter. Vanligvis blir det bedre. Håper det roer seg snart og at du får det bedre.
Ref. 2-3 uker; jeg mener å ha lest flere ganger at det kan ta godt over én måned før antidepressiver har full effekt, så ikke gi opp ennå. Har du snakket med legen din om mulighet for sobril e.l. i en overgangsperiode slik at du ikke må lide?
Jeg har begynt på antidepressiva, og synes selvmordstanker er vonde…skal jeg satse på at de gir seg?