Hei dere
I samråd med legen skal jeg - etter haugevis av år på Zoloft - forsøke Wellbutrin Retard/Bupropion i stedet. Har noen her erfaring med slikt bytte?
Jeg skal først ta 25mg Zoloft i ca. én uke (ned fra 50mg som jeg har brukt i mange år), og så bytte ut Zoloft med Wellbutrin (150mg).
Jeg er mest bekymret for økt angst pga. lavere dose Zoloft og i tillvenningsfasen for Wellbutrin.
hilsen
Jakob
Løfter denne i håp om litt erfaringsdeling.
Jeg byttet ut Zoloft 50mg (25mg siste uken) for litt over en måned siden med Wellbutrin/bupropion (150mg). Jeg har slitt med mye angst tidligere og har vært bekymret for at overgangen skal øke angsten. Det har det ikke gjort, men jeg har følt meg mer deprimert, humørsvingninger og irritabel enn på lenge. Har ikke merket noen bedring.
Legen min har gitt meg klarsignal til å øke til 300mg når jeg er klar for det. Tenker om en uke eller to da jeg nå også sliter med bivirkninger fra en annen medisin (ikke-psykofarmaka).
Interessant å lese om overgangen din fra Zoloft til wellbutrin. Håper det nå har gitt seg med de verste bivirkninger som humørsvingninger, depresjon osv.
Jeg har ingen erfaring med det samme som deg men bytter nå fra wellbutrin til Zoloft. Grunnen er at jeg har ptsd og derav mye angst. Etter å ha brukt wellbutrin 1 års tid uten særlig effekt mot dette, så vil psykolog nå ha meg over på Zoloft.
Begynte på 25mg samtidig som jeg trappet ned fra 300 til 150 på wellbutrin. På uke to økte jeg til 50 Zoloft og fortsatte på 150 wellbutrin. Nå går jeg snart over i uke tre og da skal jeg slutte helt med wellbutrin og øke til 75 Zoloft.
Vet at dette ikke hjelper deg noe særlig å lese om, men kanskje andre som gjør det motsatte kan ha nytte av det.
Og kombinasjonen Zoloft-wellbutrin kan jo muligens gi noen like bivirkninger under opp og ned trapping.
Hos meg er angsten ekstremt mye verre. Er på dag 13. Overtenking, uro og rastløshet av en annen verden. Det er nesten så jeg ikke holder ut men det skal jeg klare.
Det sies jo at de som tar den mot depresjon kan få økt depresjon ved oppstart og det samme ift angst. Kroppen er så I spenn at jeg dirrer. Skikkeli anspent rett og slett…
Så jeg håper noe kan hjelpe når jeg går av wellbutrin og kun bruker Zoloft.
Hvordan går det med deg nå? Du er kanskje bare på wellbutrin nå? Har du effekt? Og husker du hvordan det var å begynne på Zoloft for deg? Håper inderlig bivirkningene avtar snart…
Lykke til videre!
Hei Månestråle!
Ja, jeg gikk etter hvert opp til 300mg og følte vel egentlig bedre. Men etter relativt kort tid på 300mg så fikk jeg plutselig veldig magesmerter. Dette skyldtes mest sannsynlig annen medisin, men for sikkerhets skyld gikk jeg - i samråd med legen - ned til 150mg igjen. Nå har jeg vært der noen få uker og føler ufattelig dritt og er sykemeldt. Har bedt om ny legetime og vil gå opp til 300mg igjen så fort som mulig.
Så ja, sånn går dagene.
Hvordan går det med deg på din motsatt-av-min-oppdagelsesreise? Hvordan påvirker det arbeid eller studier?