Zoloft start

Startet opp med Zoloft idag og får selvfølgelig ekstra angst. Noen som har god virkning av disse mot angst hvis jeg holder ut? Og når kan jeg vente bedring?

Hei. Jeg begynt på Zoloft (Sertralin) for ca 1 år siden. Den første uka slet jeg en del med ekstra angst og ville gå av de, men jeg er veldig glad jeg holdt ut. Etter 2 uker med en del kvalme og litt andre små bivirkninger gikk det over, og i dag har jeg ingen bivirkninger. Jeg går på ganske liten dose, men syns det hjelper å ta vekk den verste angsten så jeg klarer å fungere og utfordre angsten. Det er selvfølgelig individuelt om det har god virkning eller ikke, men jeg er hvertfall glad jeg holdt ut

Hei. Så fint å få et svar😀 Godt å høre at det hjelper for noen. Jeg har mye angst i starten og litt kvalm så ikke så bra. Hvilken dose tar du 50 mg? Blir du trøtt eller sløv av dem syns du? Hvilke andre bivirkninger fikk du?

Hei. Jeg har i dag økt dosen min på Zoloft. Jeg tar den om morgenen, fordi jeg er redd for å ikke få sove av den når jeg tar den på kveldstid. Problemet er at jeg blir så trøtt når jeg tar den på morgenen. Er det noe som går over etterhvert? Dere andre; tar dere Zoloft på morgenen eller på kvelden? Og hvis dere tar den på kvelden får dere sove? Setter pris på tilbakemeldinger ❤️

Hei
Jeg går ikke på den men har tenkt å starte. Hvor mye øker du til siden du blir trøtt? Og har du gått på den lenge?

Jeg økte fra 50 mg til 75 mg i går. Jeg har gått på den i 5 uker. Starta på 25 mg, økte til 50 mg uka etterpå og økte igjen i går til 75 mg da jeg ikke har opplevd noen bedring på 50 mg. Jeg tar også 20 mg Mianserin for søvn så det kan være den som gjør meg så trøtt på dagtid. Tenker å kutte ned til 10 mg på den i kveld for å se om jeg blir litt mindre trøtt på dagen. Legen min anbefalte meg å ta Zoloft på morgenen, fordi den kan ødelegge nattesøvnen. Masse lykke til med oppstart av Zoloft ❤️

Angsten ved oppstart og doseøkning er ille. Jeg økte dosen i går og kjenner i dag på økt angst/ uro og kvalme. Har du starta på 25 mg og skal øke mer etterhvert? Tar du den på morgenen, eller på kvelden? Og får du sove av den? Jeg har forstått det sånn at Zoloft skal være en bra medisin, både for depresjon og angst. Jeg tar den for depresjonen, men har ikke fått noe virkning på 50 mg så derfor har jeg økt til 75 mg i håp om å oppleve en bedring snart. Så hold ut så vil du mest sannsynlig få det bedre etterhvert ❤️

Hei. Tenkte å prøve etter påsken pga angst, ikke no særlig deprimert, deprimert kun når angsten er der❤️

Jeg forstår. Bare å skrive her på forumet hvis du trenger støtte, eller lurer på noe når du starter opp med Zoloft etter påske. Jeg krysser nå fingrene for at jeg etter doseøkning vil oppleve at depresjonen jeg har letner🙏 Masse lykke til ❤️

Håper for deg at den virker hvis ikke er det jo mange andre sorter å prøve🥰 Er du bare deprimert? Du plages ikke med angst? I tilfelle syns du angsten ble bedre med medisinen?

❤️ Jeg har depresjon og angst. Jeg har gått på for liten dose i forhold til å oppleve virkning på både depresjon og angst. Jeg har økt dosen nå og håper at jeg opplever virkning snart🙏

Da startet jeg på zoloften på dag 2 og angsten ble helt forferdelig. Dette tror jeg blir utfordrende å stå i i flere uker🥵 vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg fordi ingenting gir fred inni meg. Tar litt sobril men ille likevel. Hvor mange dager blir det så ille tro??

Hei. Jeg har gått på Zoloft siden jeg var 16 år gammel. Er nå 21. Etter min erfaring er Zoloft en medisin som brukes for flere lidelser. Personlig fikk jeg den da jeg hadde alle 4 diagnosene den skal behandle. Depresjon, angst, OCD og PTSD. Har noen andre lidelser som kompliserer psyken min litt, men det jeg merket var at jeg på et vis fikk et løft nok til å gå tilbake til å leve relativt normalt. Kunne gå på skole, være sosial og de siste årene være i jobb, men ikke følt noe psykisk lettelse på verken angst eller depresjon.

Kan ikke helt forklare hvordan, men smerten har dessverre forblitt den samme for meg med disse to, men har lettere for å leve selvstendig og komme meg igjennom dagene på et vis. OCDen ble minimert ganske drastisk, noe som er en lettelse da den grad jeg hadde før Zoloft var ekstrem. PTSD er fremdeles veldig høy, men mindre forstyrrende i form av hallusinasjoner, Flash backs mens jeg er våken og lignende.

Jeg har fått høre jeg er ganske unik i hvordan sykdommene mine arter seg, og hver medisin jeg har prøvd ser til å gi null effekt på tanker og smertelindring, men med Zoloft fikk jeg et løft i hverdagshåndtering, om det gir mening. Det er en sterk medisin, og jeg forstår at det kan være skummelt å begynne på medisiner, men forsøk å senk skuldrene så godt du kan. De første ukene vil medisinen tilpasse seg, noe som kan føles ubehagelig på kroppen og sinnet, men ha når kontakt med de du har rundt deg, og sørg for å få god oppfølging av lege/psykolog.

Dersom du blir bekymret er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Heier på deg og håper du får det bedre.

Hei. Da er jeg på dag 5 med zoloft og føler meg litt utafor. Tung og trøtt om morningen og mer uro og mer deppa egentlig. Det føles jo ikke no bra og bli verre og 3 uker føles lenge å vente å se om jeg får det bedre. Noen råd?

Heia. Hvordan går det med deg og doseøkning?

Har det samme som deg! Hvilke smerter har du?

Hei. Har ikke smerter bare veldig uro og angst? Har du smerter?

Om jeg har smerter? Gud bedre finnes ikke ord! Skuldre, nakke, rygg og hender

Det hørtes ikke bra ut, da må du kanskje bytte medisin. Er ikke smertene fordi kroppen din blir ekstra urolig og i spenn av startproblemer. Hvor lenge har du prøvd? Jeg blir stiv i føttene og ryggen fordi jeg er så anspent

Hei! Jeg Begynte på zoloft da jeg var 14-15, gått på det siden, nå er jeg 26 og begynner å trappe ned.
For meg har dette funket bra mot angst og depresjon. Ihvertfall det som var dypt inni meg, nå har jeg på en måte møtt veggen via relasjoner som gjør at jeg etterhvert har følt meg depressiv og jeg har begynt å gruble mye igjen, men grunnen er nå en veldig krevende relasjon.

Kort sagt, for meg funket det ganske så bra i over ti år!