Er jeg manisk?

Hei hei.
Jente på 22år som nylig har fått adhd diagnose. Gått 2/3måneder på Ritalin. Først en måned på 10mg så økning til 30mg som ble 40mg for de var tomme for 30mg i mange uker på alle apotek. Og nå skal starte med 30mg på morningen og 30mg til klokken 14 tiden.

Problemet mitt er dette at jeg har det alt for bra. Jeg har det så bra at jeg skremmer megselv.
Psykiateren min sa dette ikke var et vidunder medisin som ville fikse alle problemene mine. Men hvorfor føles det sånn?
Jeg føler meg utrolig pen, fått nye bedre selvtllit , føler meg så smart og snill og pen om dagen noe som er så rart etter så mye slit med dårlig selvbilde.
Jeg har danseparty med megselv flere ganger om dagen. Sitter å smiler og ler for megselv fordi jeg har det så bra med livet livet er så gøy.

Var ikke før jeg begynte på 30/40mg at jeg begynte å kjenne på disse følelsene om sterk gledefølelse. Dette har nå vedvart nesten en måned. Og den siste uken har jeg vært redd for at noe er galt, at jeg er manisk eller på vei inn i en psykose. Jeg tenker å ta meg en tur til apoteket å høre om dette er en vanlig bivirkning og evuntuelt hva jeg skal gjøre. Så jeg ikke stresser mer over det. Men vil høre om noen andre har hatt like symptomer om at det føles ut som man er manisk. At man lever på en rosa sky. Jeg har lest symptomer på mani og har alt.

  • oppstemthet.
  • økt energi og aktivitet.
  • impulsivitet.
  • redusert søvnbehov.
  • rastløshet.
  • økt taletrang.
  • irritabilitet.
  • økt selvfølelse.
    (Fra helsenorge.no)
    Jeg kan heller ingenting om mani eller psykose, aldri vært bortig så det er sagt.

Det det sies at jeg har vært i et dårlig forhold i to år hvor min daværende kjæreste isolerte meg mye, løy om alt og var mye utro. Som jeg droppet all kontakt med før nyåret. Litt før jeg begynner med Ritalin. Jeg luftet min redsel om at jeg var manisk til veninnen min som da sa hun tror at jeg kanskje egt var deprimert den tiden jeg var med hen og nå har medisinen virkelig begynt å fungere og hjernen min får mer dopamin enn jeg er vandt med. Hun har også adhd og tror ikke jeg er manisk.

Jeg er utrolig fornøyd med livet mitt om dagen. Er jeg manisk? Eller klarer jeg ikke tro at jeg kan ha det bra så jeg kommer på grunner til hvorfor jeg føler meg så bra?

Plis svar om du har noen tips, eller om du også går på Ritalin om du da kjenner deg igjen i noe.

med sterk adhd selv så vil jeg si du er riktig medisinert får du får soppas sterkdose att amfetaminen virker normalt på deg og da får du den happy feeling som du forklarer, jeg har både vært undermedisinert og over medisinert og jeg fikk den føelsen når jeg var riktig medisinert og jeg slutta for jeg likte ikke føelsen av å være happy all day long. for innerst inne vet jeg att jeg ikke er det og orker ikke gå rundt og late som alt er bra

Når du skriver dine “symptomer” så kan det virke som om du kanskje får litt for mye ritalin. Vis man før for mye er det vanelig å få litt “feil” effekt at istedenfor å roe deg ned så girer deg deg opp. Siden du skriver om mer energi, impulsivitet, redusert søvnbehov, rastløshet, økt taletrang og irritabilitet virker det litt s det. Jeg syntes du burde ta en tur til enten psykolog vis du har det eller fastlege (eller apotek) å prøve å snakke med de om hva de syntes

Åssen vet man om man går på for mye for lite eller passe?

Jeg får ikke feil effekt av medisinen. ADHD er veldig inviduelt og før medisiner har hatt veldig mye tankekjør som har ført til at jeg har vært mye sliten og blitt kalt lat ettersom jeg sover mye, trengte mye tid for megselv å slappe av. Den hyperaktive delen har vært innvendig ikke utvendig for meg.
Så det at ritalinen gir meg energi er riktig måte for medisinen å fungere for meg.

Jeg var å pratet med apoteket i dag siden man kan prate med dem om bivirkninger! Hun trodde ikke jeg var manisk, men at jeg kan følge litt med å se ann neste uke. Men at perr nå trenger jeg ikke være bekymret. (WOHO)

Takk for svar!
Håper du har rett med at dette er perfekt dose for meg, glad psykiateren tok det sakte så kroppen min fikk kjenne godt på medisinen sakte.
Hva mener du med late som du er happy all the time? Men er du at medisinen lurer deg til å tro du er i godt humør på et vis? Lykke piller liksom?

å så fint! Tusen takk for opplæring. Du har kanskje add?(Som ligger under adhd) Jeg selv har rastløs både inni og utenpå og tenkte ikke på det kanskje ikke var sånn for deg så det beklager jeg.

Add er en utdatert diagnose slik jeg har forstått det! Diagnosen er adhd, har man blitt fortalt man har add har man egt adhd.(tror jeg)
For som alle andre diagnoser er det veldig individuelt fra person til person. Jeg har ihvertfall fått diagnosen adhd. Skal sies at om jeg glemmer medisinene mine og skal noe jeg gleder meg til klarer jeg ikke sitte stille å vente. Så den hypertekst er mest innvendig for min del. Men også utenpå til tider.

(Jeg er ikke lege er ikke 100% sikker på at dette er helt riktig😂 kan være jeg har misforstått det litt så ikke ta meg som en kilde)

a ja det kan hende

Hei.

Jeg har ikke ADHD eller erfaring med medisiner, men jeg har erfaring med det å bli fri fra noe som har plaget meg lenge, og at det kan ha de virkningene du skriver om. Jeg er da absolutt ingen ekspert.

Jeg har opplevd noen som ble manisk, men det var tydelig, for han tippet helt over, at han slutta å sove og aldri greide å roe seg ned. Og det er ikke det inntrykket jeg får av deg og det du skriver. Mer som når man er forelska, når noe veldig godt har skjedd, og man føler seg fri og lett fra de vanlige eller de tidligere bekymringene. Ut ifra det du skriver, så tenker jeg - bare nyt det :) Men at det kan være lurt å bare sjekke inn med deg selv inni mellom - føler du deg glad, er det bare fint, tenker jeg, men hvis du merker at det blir sånn at du er urolig og har tankekjør, så er det tegn på at du bør roe ned. Men det er som sagt ikke mitt inntrykk.

Jeg tror at du og/eller folk rundt deg hadde merket det om du var manisk. Jeg tror heller ikke at du hadde greid å skrive dette da, men det er bare mitt inntrykk av hva manisk er.

Kos deg med den nye friheten og de gode følelsene dine :) Kanskje det bare var to gode ting som slo til på en og samme tid? Det kan være skremmende å føle seg så godt, hvis man ikke er vant til det, men man må også få lov til å gjøre det, tenker jeg, å være fornøyd med livet sitt og seg selv. Det høres bare veldig fint ut :)

Tusen takk for et veldig hyggelig svar!

Bare hyggelig :)