Til dere som er uføretrygda

Er på leting etter ny leilighet, og det er jo så typisk å få spørsmål ang jobb. På ett eller annet tidspunkt er jeg jo mest sannsynlig nødt til å svare på det spørsmålet uansett, og jeg merker jo at jeg er litt bekymret for å “bli sett ned på” hvis jeg er ærlig… Men så har jeg ikke så lyst til å lyve heller. 😅 i verste fall ønsker ikke folk å ha meg boende pga det liksom…

Hva sier dere?
Eller hvordan takler dere dette?

Får du spørsmål om det sier du at du jobber for NAV og er en sikker betaler. Spør de om mer sier du at du av personvernhensyn ikke kan utdype hva jobben din går ut på. Og så er det jo også et spørsmål om du selv ønsker å leie hos folk som ser ned på uføretrygdete…

Om du har en utdannelse, kan du svare med den. F.eks. Jeg er (utdanna) helsefagarbeider.
Ellers går det an å dra på det og si f.eks. “For å være helt ærlig er jeg uføretrygda, men jeg skjemmes litt over det for å være ærlig”. En tredje ting du kan svare: “Jeg er en sikker betaler”.
Jeg tror jeg har sagt utdannelsen min på visning. Senere har jeg sagt sannheten.

En tredje ting du kan gjøre er å faktisk skrive ut bankutskrift av alle betalinger fra forrige leieforhold! Da kan de få tenke seg litt om, og godt mulig så vurderer de deg fordi du er ærlig!

Jeg har også skaffet med attest for forrige leieforhold! Det føles skikkelig trygt og bra, for da er det mer sikkert framover!
De fleste utleiere er mest opptatt av om man betaler og om en har oppført seg bra!
Det var mine tips!

Dette temaet er nok et issues for mange! Veit det. Ikke det at det nødvendigvis hjelper deg…

Lykke til! 😉👍