Jeg er en mann på 25 år som har vært forlovet, men det gikk dessverre ikke helt riktig vei. Bruddet som skjedde for litt over 1 år siden, ble stygt og grusomt på kort tid, og dette har såret meg ganske mye i ettertid.
Bruddet i seg selv er greit nok, klarer meg fint sånt sett etter at det har skjedd, men jeg merker nå i nyere tid hvor jeg forsøker å møte nye mennesker at jeg føler meg kald, sier ja til å møtes fordi jeg har lyst der og da, men angrer kort tid etterpå og finner på en eller annen dum unnskyldning for å slippe.
Det virker som jeg nekter meg selv i å komme meg videre uten at jeg selv forstår hvorfor.
Noen som har vært i en lignende situasjon som har noen tips til å muligens bearbeide dette? Er veldig slitsomt og irriterende.
Dette er, tenker jeg, helt vanlig. Og ikke noe rart.
Jeg har også vært i situasjoner der det var ubehagelig/vanskelig å være i situasjonen da det skjedde. Men det ble/føltes mye verre etterpå. Det var da jeg fikk problemer med det som hadde hendt.
Hjernen din prøver å holde deg trygg, tenker jeg. Det er jo veldig ubehagelig og skummelt å risikere/kunne bli utsatt for det samme igjen.
Jeg tenker at du ikke nekter deg selv å komme videre, hjernen prøver bare å beskytte deg. Den gjør jobben sin rett og slett.
Dette er jo det jeg sier til meg selv i vanskelig situasjoner.
For min del gjør det (å snakke positivt og vennlig til en selv) at jeg holder ut situasjonen, og klare å gå inn i “ukjent og skummelt terreng”.
Interessant at du føler deg kald. Når jeg leser det du skriver så virker det ikke på meg som om du er kald. Du ønsker jo i øyeblikket å treffe disse menneskene igjen. Det er mer et uttrykk for varme enn kulde synes jeg.
Hjernen blir trolig litt redd kort tid etterpå. En vet jo tross alt hva en har, men ikke hva en får. Og kommer med mer eller mindre fantastiske unnskyldninger for å ikke gjennomføre det du i utgangspunktet hadde lyst til.
Jeg vet ikke om du synes dette er nyttig, det jeg har skrevet. Kanskje du kommer på noen ting selv? Eller at problemet har løst seg/blitt mindre siden du skrev?