Noen flere her som er plaget med mange flekker i synet /floaters?
Jeg strever med helseangst , og de siste ukene har jeg floaters som svømmer rundt i synsfeltet store deler av dagen… er i terapi, så får ikke google eller oppsøke lege unødig, så jeg prøver å stå idet og tenke at det er angsten, men blir så usikker på om det faktisk er angst eller noe fysisk galt…
Jeg har gått til optiker for slike ting, og at optikerne feiltolket det og trodde at det var noe når det ikke var noe, og sendte meg til øyelege. Første gangen ble øyelegen irritert over at optikeren hadde sendt meg dit uten grunn. Andre gangen hadde jeg vært til en annen optiker som hadde vært sikker på at det var noe, og gjort meg veldig redd for det. Jeg måtte vente på å komme til til øyelegen, og da fikk jeg igjen bekreftet at det ikke var noe. Da hadde jeg stresset over det.
Nå tenker jeg ikke særlig over at jeg har dem. Du minnet meg på det. Jeg har lært av den optikeren jeg går til, at synet kan forandre seg ut ifra hvordan jeg føler meg. Noen dager er det som om jeg ikke greier å se noe selv om jeg har linser på. Og at jeg kan “miste” synet på det ene øyet, uten at det betyr noe - de kaller det for øyemigrene.
Jeg håper dette gjør deg roligere :)
Veldig bra at du tar tak i det og jobber med helseangst. Handler det om å øve seg i å stå i angsten uten å gjøre de tingene man har pleid å gjøre, som å google og oppsøke legen?
Jeg har selv lagt lista lavt for å kontakte legen, samtidig som jeg nå greier å roe meg selv ned bedre enn før.
Ja, ikke sant… det er noe med at systemet blir høyaktivert så fort en får mistanke om noe farlig. Har hørt om øyemigrene… opplever det samme som deg, at synet også kan endre seg iløpet av dagen! Kjenner meg en del sliten i øynene å, og kan tidvis føle meg svimmel eller få hodepine og stiv nakke. Men angsten kan jo forårsake så mye rare symptomer. Skulle ønske meg en scanner som sa om symptomer var angst eller somatisk hehe.
Ja, jeg går til metakognitiv terapi og eksponeringsterapi. Det går mye ut på å ikke oppsøke mine klassiske strategier som googling (som oftest øker angsten og gjør at jeg selvdiagnostiserer meg). Men heller fokuserer på å akseptere angsten, utsette sjekking/legebesøk og å jobbe med å unngå å gå inn i angsttankene, men heller fortsette fokus utover. Det er veldig vanskelig, men øver aktivt på det :)
Det høres ut som angst, som du selv sier, den kan gi mange ulike plager.
Det kan være nyttig med avspenningsøvelser eller måter å roe deg på, også å få fysikalsk behandling eller psykomotorisk fysioterapi.