Svelgevansker/klump i halsen

Hei.
Andre som sliter med dette? Jeg har flere plager relatert til svelget. Både følelsen av at mat jeg spiser setter seg øverst i svelget og ikke går helt ned. Og at jeg blir gående å svelge masse etter mat, svelger så jeg blir svimmel. Fordi jeg føler jeg har matrester,klump som må svelges ned. Føler meg også både tørr og slimete i svelget. Og kan inninellom føle at jeg har hår i munnen/bakerst i svelget, uten at jeg har det. Kan andre dele sine opplevelser meg lignende? Jeg føler jeg blir sprø…,

Jeg har samme symptomer :(

Å ja sånn har jeg hatt i flere år. Det er så ubehagelig og ekkelt. Mister matlysta når jeg har det. Nå er jeg mye bedre ang.angst , så sjelden jeg har det.

Vil du dele mer hvordan dette opplevdes for deg? Vil gjerne dele erfsringer. Hvordan ble du bedre. Jeg holder på å bli gal av dette. 😭 redd for at det aldri skal forsvinne…

Vil du dele mer hvordan dette opplevdes for deg? Vil gjerne dele erfsringer. Hvordan ble du bedre. Jeg holder på å bli gal av dette. 😭 redd for at det aldri skal forsvinne…

Jeg har “alltid” hatt noen sånne følelser med svelging. Som om mat kan gå sakte ned når jeg svelger eller at noe kan bli værende igjen i svelget. Men ikke tidligere hatt noe angst knyttet til det. Men det ble en del av et større angstbilde nå i høst da jeg etter år med underskudd på det meste i livet gikk på en smell som jeg fortsatt sliter med. Når det først ble en angstgreie så vokste det og symptomene ble verre med stadig følelse av klump i halsen og det ble ubehagelig å spise og jeg kjente et trykk øverst i brystet som kom og gikk litt i takt med angstnivået. Tok røntgen av svelgingen og ct-bilde og de viste ikke noe unormalt bortsett fra at det kunne se ut som det var litt trangt akkurat der spiserøret krysser hovedpulsåren, og at det kunne være en forklaring på at større biter kunne passere sakte eller stoppe opp litt på veien. Det hjelper ihvertfall å tygge mat skikkelig og å ha litt drikke til maten.

Men angsten gjorde symptomene mye verre, det er helt sikkert. Og det gjelder ikke bare svelgingen. Fikk forverring av andre symptomer og en haug med nye da angsten tok meg. Jeg er fortsatt veldig usikker på hvordan jeg skal vite hva som er kroppslig reaksjon på angst, og hva som kan være noe annet. For angsten kan tydeligvis manifestere seg som omtrent hva som helst.

Takk for deling… hvordan klarte du å redusere angsten og få svelget til å bli mindre betydningsfullt?

Angsten rundt det roet seg etter at jeg fikk svar på undersøkelsene og det ikke ble funnet noe galt. Fikk noe angstdempende medisiner mens jeg ventet. Ikke kvitt angsten enda men den flyttet ihvertfall litt på seg. Så akkurat svelging og hals og bryst er ikke noe som plager meg eller som jeg tenker særlig på lenger.

Jeg har jobbet mye med angsten gjennom eksponering og kognitiv terapi.
Så da ble alle de fysiske plager og vondter borte.
Kan fortsatt ha angst nå også, men ikke den klumpen i halsen.

Så glad for at dette problemet roet se for deg. . følte du også den gang at mat satte seg fast øverst i svelget og at du måtte svelge mye for å få ned mat og at du kunne føle alt i svelget? Altså drikker jeg en smoothie med frø så kan jeg føle frøene i svelget som om de er klistret fast i svelget… grusomt ekkelt. Går å svelger i times vis? Var det sånn hos deg også eller annerledes?

Så glad for at dette problemet roet seg… følte du også den gang at mat satte seg fast øverst i svelget og at du måtte svelge mye for å få ned mat og at du kunne føle alt i svelget? Altså drikker jeg en smoothie med frø så kan jeg føle frøene i svelget som om de er klistret fast i svelget… grusomt ekkelt. Går å svelger i times vis? Var det sånn hos deg også eller annerledes?

Det er litt sånn at enkelte typer mat føles verre enn andre. Frø og nøtter og sånne ting var sikkert blant det som kunne føles som det hang litt igjen. Det er sikkert litt sånn enda, men det hjelper å tygge grundig og drikke litt. Og så føles det sikkert ikke så plagsomt hvis jeg fokuserer mindre på det, og et lavere angstnivå gjør det gjerne lettere å svelge.

Til deg Sola7373, hvordan fikk du tilgang til kognitiv terapi? Mitt inntrykk er at sånt kun er tilgjengelig hvis man oppsøker psykolog/terapeut og betaler for det selv. Skulle gjerne prøvd noe sånt men det er jo fryktelig dyrt.

Men kunne du sitte å svelge i timesvis etter mat fordi du følte det var matrester igjen i halsen? Og masse spytt, slim og tørrhet i hals? Kremting, hosting osv? Det er dette jeg forstår kan ha med angst å gjøre. Selve angsten for å svelge er en ting, men ubehag etter inntak?

Men kunne du sitte å svelge i timesvis etter mat fordi du følte det var matrester igjen i halsen? Og masse spytt, slim og tørrhet i hals? Kremting, hosting osv? Det er dette jeg forstår kan ha med angst å gjøre. Selve angsten for å svelge er en ting, men ubehag etter inntak?

Følte ikke at maten satt fast, men svelget og svelget for det var så ubehagelig.
Kognitiv terapi i kommunen gjennom Raskere psykisk helsehjelp, gratis.

Okei… men hvis du ikke følte maten satt fast, Hva var det du følte som var så ubehagelig siden du svelgte og svelgte? Setter pris på tilbakemelding🙏

Den klumpen.

Ja skjønner. Takk for svar🙏