Klump i halsen

Hei!

Jeg har en del forskjellige plager og har lest at det er vanlig med kvelningsfornemmelser i halsen. Nå har jeg det trur jeg og det er forferdelig. Det føles ut som om det trykke opp i halsen og at jeg ikke får puste ordentlig. Hvis jeg ikke får gjort/tenkt på noe annet kan jeg bli skikkelig redd. Føler jeg rett og slett skal besvime. Det er der hele tiden og har nå vart i en uke. Når jeg jobber så kan jeg ‘’glemme’’ det litt trur jeg. Men det er der hele tiden.
Jeg kan bli ør i hodet, veldig sliten og føler meg helt rart uten at jeg har vondt et eneste sted.

Har også hatt vondt i magen vær dag og fått noen tabletter for magesyre fra legen. Har ikke turt å ta de enda fordi nå er det ikke så vondt vær dag lenger.

Er det slik flere kjenner på dette?
Jeg trenger å høre erfaringer og hva som hjalp for dere.

Hei.

Det å ha en klump i halsen kan man få når man prøver å stenge for følelser og for gråt. Hvis man prøver å ha kontroll på den måten.

Det kan godt være noe i det at du ikke får puste skikkelig, at du på en måte selv hindrer deg i å puste skikkelig, hvis du prøver å stenge for følelser og for at ting skal komme opp. Det er ikke rart hvis du føler deg ør og veldig sliten da.

Har du mye spenninger og følelser du holder tilbake? Det kan høre ut som vanlig reaksjoner på det. Hvis du er veldig bekymret, så ville jeg da spurt legen, slik at du kan bli betrygget.

Det virker da som det hjelper det når du får tenkt på noen annet, altså flyttet fokuset på noe annet. Det er et godt tegn, og et tegn på at det ikke er noe fysisk galt. Det kan da føles veldig ubehagelig. Men hvis det hjelper deg å skifte fokus, så ville jeg har fortsatt med det, for det er en god måte å ikke la angsten ta overhånd.

Det blir også gjerne som om man merker mer det man fokuserer på og kjenner etterpå også, i tillegg at hvis det er noe man er redd for, så er det noe som man legger merke til raskere enn andre ting.

Jeg slet mye med å kjenne på klump i halsen da jeg hadde angst. Skikkelig ubehagelig og fikk nesteb panikk av at det var slik.

Dette er bare tull.

Det du beskriver er en kroppslig reaksjon på stress, uavhengig av årsaken til stresset. Det er muskler som strammer seg og det kjennes ut som et trykk mot brystet/nakken og at man ikke får puste. Man må da forsøke å finne årsakene til stresset, og eliminere dem.