Klumpfølelse og sure oppstøt

Jeg blir snart koko av sure oppstøt og klumpfølelse i hals/spiserør som er av og på. Dette kom under og etter en svært krevende periode som var veldig belastende psykisk. Nå er utslagårsaken over, men det henger enda i. Tross Somac 40mg og gaviscon som behandling. Står fast på disse pga refluxplager- men det var ganske stabilt bra før alt dette skjedde.

I tillegg er det jo jul, og det skal være jul hos oss. Og det er veldig stressende i seg selv, og jeg er sliten før det har begynt. Ikke noe vits å foreslå “deleger oppgaver”, for besøket hjelper aldri til uansett - de “er på hotell”. Er kanskje litt system overload? Flere som opplever sure oppstøt og klumpfølelse under belastende perioder?

Blir jo oppi alt redd for om noe er alvorlig galt nedi der…men tviler på det siden klumpfølelsen kommer og går (mest merkbar), og ikke er der om morgenen. Så da kommer jo også helseangsten frem 🥵.

Da avlyser du julefeiringen, så er i alle fall dét problemet løst.

I wish! Men nå har jeg kjøpt inn så mye mat, så det får gjennomføres. Får heller tenke at neste år må det blir anderledes

Prøv reseptfrie tyggetabletter, eller melk. Hjelper mer umiddelbart. Husk at zomac ikke er hurtigvirkende, og skal for best effekt tas 1 t før mat inntak :)

Det vet jeg, tar det alltid 1 time før mat 😊 og står på det fast…

Prøvd mer hurtigvirkende midler? Ting kommer alltid an på hva som gir oppstøtene. Eks vil slim kunne gi sure oppstøt, så da vil melk være en dårlig langsiktig, selv om det hjelper umiddelbart. Har levd daglig med sure oppstøt i 3år, er ikke farlig men jævlig å ha 😜

Ja, titralac synes jeg fungerer. Uff, 3 år er lenge! Har du det konstant? Har du klumpfølelse også? Vært på gastroskopi?

Var grunnet behandling, men har det ikke nå. I mitt tilfelle var det noe jeg bare måtte «tåle». Vet ikke helt hva du evt mener med klump, men rett før oppstøt merker man kanskje noe lignende.