Studie angst

Sitter med en hjemmeeksamen og føler meg så jævlig ubrukelig og dum. Er nesten helt umotivert å fullføre den og vondt til verre så har jeg en ny hjemmeeksamen som starter dagen etter denne er over. Hjelp!!! Sitter her med mange katastrofe tanker om at jeg kommer å stryke og jeg ikke er egnet til å studere. Har vurdert å avslutte studie for å begynne som voksenlærling/lærling i service og administrasjons faget som interesserer meg veldig. Sliter med angst som kommer og går om dagene. Og det påvirker søvnen min og matlysten min. For 1 år siden så elsket jeg mat og å sove men nå klarer jeg ikke å gjøre noen av delene særlig bra. Har snakket med rådgiver om tanken å avslutte studie og begynne å arbeide igjen istedenfor og prøve å komme tilbake til den gamle meg

Hei Mann21, for det første: du er verken dum eller ubrukelig. Troligvis er du akkurat motsatsen. Disse følelsene kommer sannsynligvis kun fra press og stress til å levere en god oppgave. Det er sykt hva angst kan få oss til å tru om oss sjølv.

Jeg kjenner meg godt igjen i plagene du beskriver og jeg vil bare si; gå vekk fra det som gjer at du har det vondt. Jeg er 28 år og har brukt de siste fem åra av livet på trial and error. Spør deg sjølv om hva drivkraften til at du studerer er. Hvis det har fått deg å må dårlig i over ett års tid til den grad at du ikke lenger kjenner igjen deg sjølv, da syns eg virkelig du skal ta det på alvor. Hvis du er sikker på at det er studiene som gjer at du mår dårlig og du har andre alternativer som kan vare like så bra - gi slipp på det som forsemrer helsa di. Jeg har mange ganger sjølv presset meg igjennom ting som har tatt all glede. Sannheten er at man kun har ett liv og det er ingen annen en du sjølv som vet hvordan det skal leves! At gi alt å prestere for noe du ikke er sikker på om du trenger eller vil ha, og som i tillegg får deg til å må dårlig er ikke verdt det.

Behandlede sjølv med kjærlighet, ingen er så streng mot deg som du sjølv.

Alle trenger ikke å studere, og hvis du føler verken at det er noe for deg eller at du ønsker å gjøre det, men heller ønsker å gjøre noe annet, så ville jeg ha slutta med studiene og gjort det du heller vil. Landet vårt trenger alle mulige folk, som kan ulike ting og som kan jobbe med alt mulig, ikke bare folk som har studert :)

Det går helt fint å droppe en eksamen eller stryke på en eksamen. Jeg har selv gjort det mange ganger, fordi det ble for mye for meg, og det var egentlig veldig befriende å ta den avgjørelsen :) Hvis du vil, kan du alltids ta dem opp igjen, eller så bare lar du være. Du bestemmer det selv :)

Jeg håper disse ordene hjelper deg i panikken. Bare kjenn etter hva du føler ville vært godt, og så gjør det :)